Komisja BHP 09 grudnia 2021
w rozwinięciu Protokół z posiedzenia
Rekomendacje Komisji BHP z dzisiejszego posiedzenia:
KOMISJA BHP Puławy, 10.12.2021 r.
PROTOKÓŁ
Z POSIEDZENIA KOMISJI BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY
w dniu 09.12.2021 r.
Na posiedzeniu Komisja przeanalizowała i rozpatrzyła poniższe sprawy:
a) Przedstawiciel ZZIT przekazała uwagi zgłoszone przez pracowników dotyczące smaku napojów dostarczanych przez STO-ZAP. Zawnioskowała do przewodniczącego o sprawdzenie możliwości zamawiania przez przełożonych wody butelkowanej typu Cisowianka, zamiast napojów w szklanych butelkach typu woda mineralna i napoje słodkie kolorowe typu oranżada, które zamawiane są aktualnie. Czy obowiązująca umowa przewiduje taką możliwość?
b) Wiceprzewodniczący - ZSIP zapytał o stan procesu wyboru ręczników, Przedstawiciel Pionu Zakupów poprosił o uzgodnienie osób testujących oraz określenia kluczowych parametrów dla zamawianych do przetestowania ręczników.
c) Przedstawiciel ZZPRC zapytał, co się dzieje z kurtkami przejściowymi typu softshell dla laborantek.
d) Przedstawiciel ZZPRC zapytał, co w sprawie zmiany mydła w płynie.
e) Przedstawiciel MZZ „Solidność” poinformował o zaprzestaniu działalności Związku Zawodowego Pracujących w Grupie Azoty Zakłady Azotowe „Puławy” S.A. z mocy samego prawa, ponieważ nie złożył on co półrocznej informacji w ZAP, według stanu na dzień 30 czerwca 2021 r. Dlatego poprosił o liczenie głosu jeden raz podczas głosowań nad opiniami Komisji BHP. Dodał, że w ostatnich dniach Związek Zakładowy Pracujących został wykreślony z rejestru z powodu przyłączenia do Międzyzakładowego Związku Zawodowego "Solidność". Na dzień posiedzenia to postanowienie jest jeszcze nieprawomocne, wywrze skutki prawne z dniem uprawomocnienia się, w najbliższych dniach.
Ustalenia z posiedzenia Komisji do ww. pkt.:
Ad.1. Przewodniczący omówił wymagania prawne dotyczące zapewnienia posiłków profilaktycznych oraz przedstawił szczegóły propozycji dostarczania gotowych posiłków na stanowiska pracy na przykładzie oferty przygotowanej przez STO-ZAP Sp. z o.o. Przedyskutowano wątpliwości i opinie zebrane przez członków Komisji BHP wśród pracowników. Członkowie Komisji w drodze głosowania negatywnie zaopiniowali przedstawioną propozycję (uprawnionych do głosowania 16 osób, 3 głosy „Za”, 11 głosów „Przeciw”, 2 osoby wstrzymały się od głosu) – szczegółowy raport z głosowania w załączniku nr 2 do protokołu.
Głównymi argumentami „przeciw” dostarczaniu gotowych posiłków są spodziewane trudności z weryfikacją zapotrzebowania – obawy, że część z posiłków by się zmarnowała w przypadkach nieplanowanych nieobecności pracowników, a także duża ilość odpadów z opakowań.
Przedstawiciele reprezentujący głównie stronę społeczną rekomendują:
- utrzymanie wydawania bonów na posiłki profilaktyczne,
- zwiększenie wartości bonu,
- podpisanie umów na realizację bonów w puntach gastronomicznych innych podmiotów działających na terenie Spółki,
- rozpoczęcie działań w sprawie rozpoznania rynku celem wprowadzenia elektronicznych kart przedpłaconych zamiast bonów papierowych.
Przedstawiciel ZZPRC zaproponował rozważenie powiązania wartości bonu np. z minimalnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw, średnią płacą w GAZAP S.A. lub innym wskaźnikiem ekonomicznym, aby wyeliminować w przyszłości rozważania nt. waloryzacji wartości bonu.
Na podstawie własnych doświadczeń podczas zakupów posiłków w bufecie spółki STO-ZAP stwierdził, że przy obecnych cenach, wartość bonu powinna wynosić 15 zł. Z uwagi na odrębne zdanie części Członków komisji BHP reprezentujących stronę pracodawcy, propozycję poddano pod głosowanie członków Komisji BHP. Wszyscy przedstawiciele reprezentujący stronę społeczną w Komisji BHP - 8 osób - zagłosowało „Za” podniesieniem wartości bonu do kwoty 15 zł; Z przedstawicieli pracodawcy 2 osoby zagłosowały „Przeciw”, 6 osób wstrzymało się od głosu.
W związku z wynikiem głosowania Komisja pozytywnie opiniuje propozycję zwiększenia wartości bonu na posiłek profilaktyczny do kwoty 15 zł. Szczegółowy raport z głosowania w załączniku nr 3 do protokołu.
Ad.2. Po omówieniu proponowanych zmian w przesłanych tabelach norm wyposażenia bhp członkowie Komisji zaakceptowali zaktualizowane tabele dla pracowników PPA3, C, HL1, HL2.
Ad.3. Omówiono sprawy wniesione:
a) Wiceprzewodniczący – ZSIP poinformował o swojej interwencji w sprawie jakości napojów u Pani Prezes STO-ZAP Sp. z o.o. Przedstawiciel Pionu Zakupów poinformował o wyłonieniu STO-ZAP jako dostawcy napojów profilaktycznych w drodze przetargu, który się odbył w ubiegłym roku. Przewodniczący sprawdzi temat umów na dostawy napojów i ewentualne możliwości wyboru napojów innych producentów i wody butelkowanej typu Cisowianka, przez przełożonych zamawiających napoje dla podległych pracowników.
b) Na posiedzeniu uaktualniono skład zespołu testującego ręczniki: Katarzyna Głuszyńska-Wiak, Adam Duda, Marek Goldsztejn, Paweł Radko. Wymagania to skład – bawełna czysta 100 %, gramatura co najmniej 600 g/m2, wymiary140 x 70 cm. - po 1 szt. z każdego wzoru produktu dla każdego testującego. Ustalono, że testy będą trwały 1,5 miesiąca od otrzymania ręczników. Zespół ustali kryteria oceny i przedstawi Członkom Komisji BHP opinie nt. testowanych produktów.
c) Przedstawiciel Pionu zakupów poinformował, że kurtki typu softshell dla laborantek, są kupowane zgodnie z zamówieniami. Przewodniczący potwierdził, że model kurtki typu softshell został wybrany w testach, umieszczony w katalogu wyposażenia bhp dopuszczonego do stosowania na terenie Spółki, a tabele norm dla laboratoriów zaktualizowano.
d) Przedstawiciel pionu zakupów potwierdził, że wybrane mydło w płynie marki Palmolive 300 ml w opakowaniu z pompką będzie dostępne od nowego roku.
e) W związku z informacją przekazaną przez Pana Bartłomieja Tarkowskiego konieczne jest wprowadzenie zmian w składzie Komisji BHP określonym w Poleceniu Służbowym Nr 15 z dnia 22 lipca 2020 r. w sprawie Komisji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
Na tym protokół zakończono.
Załączniki:
Członkowie Komisji BHP:
Przewodniczący Komisji BHP |
Marcin Kopron |
|
|
Wiceprzewodniczący Komisji BHP (ZSIP) |
Adam Duda |
|
|
Sekretarz – przedstawiciel Działu BHP |
Mirosław Jankowski |
|
|
Mariusz Cieniuszek |
|
||
Przedstawiciel Pionu Energetycznego |
Wojciech Wójtowicz |
|
|
Przedstawiciel Pionu Produkcji |
Andrzej Górecki |
|
|
Przedstawiciel Pionu Personalnego |
Joanna Gawęda-Chołuj |
|
|
Przedstawiciel Pionu Korporacyjnego |
Łukasz Gąbka |
|
|
Przedstawiciel Pionu Inwestycji |
Grzegorz Frycz |
|
|
Krzysztof Bachan |
|
||
Przedstawiciel Pionu Handlowego |
Piotr Ciupa |
|
|
Przedstawiciel Pionu Zakupów |
Maciej Teodorowicz-Mańko |
|
|
Lekarz medycyny pracy z ZOZ „Medical” Sp. z o.o. |
nieobecny |
|
|
Przedstawiciel NSZZ „Solidarność” |
Jarosław Król /Michał Świderski/ |
|
|
Przedstawiciel MZZPZAP |
Paweł Radko |
|
|
Przedstawiciel ZZPRC |
Marek Goldsztejn |
|
|
Przedstawiciel ZZIT |
Katarzyna Głuszyńska -Wiak |
|
|
Przedstawiciel ZZ „KADRA- AZOTY” |
Jacek Cebulski |
|
|
Przedstawiciel SZZ „Puławy” |
Artur Salasa |
|
|
Przedstawiciel MZZ „Jedność – Puławy” |
nieobecny |
|
|
Przedstawiciel MZZ „Solidność” |
Bartłomiej Tarkowski |
|
|
Przedstawiciel Związku Zawodowego Pracujących |
--------------------------- |
------------------------------------------------ |
Otrzymują: