Sprawozdanie ze spotkania z wiceministrem Rafałem Baniakiem dnia 26 listopada 2012 roku.
Dodane przez bosman dnia 29.11.2012 23:24:19

Przedstawiciel Departamentu Rynków Kapitałowych przedstawił na początku spotkania aktualny stan prac dotyczący procesu przejęcia (formalnie) czy jak oficjalnie się przedstawia - konsolidacji Zakładów Azotowych Puławy SA i Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach SA. Przedstawiciel Departamentu nie mógł przedstawić szczegółów tego procesu, które, jak zaznaczył minister Rafał Baniak, są zastrzeżone, jednak poinformował, że w ramach procesu konsolidacji powołany jest komitet sterujący który ma za zadanie przygotowanie niezbędnych dokumentów, w tym umowę konsolidacyjną.


Treść rozszerzona

14 listopada br. pomiędzy stronami została podpisana umowa o konsolidacji która zostanie zarejestrowana po podwyższeniu kapitału Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach zgodnie z treścią umowy o konsolidacji. Umowa o konsolidacji przewiduje przeprowadzenie procesu w dwóch etapach, w pierwszym strony umowy będą dążyły do maksymalizacji synergii kosztowych, do maksymalizacji logistyki pomiędzy spółkami, i zapewnienia warunków stabilnego rozwoju, natomiast w drugim etapie zostaną rozstrzygnięte kwestie dotyczące optymalizacji struktury, zarządzania i organizacji grupy kapitałowej a także zostanie wypracowany model funkcjonowania grupy w oparciu o wiedzę, doświadczenie i pozycję rynkową obu spółek. Zgodnie z treścią raportu bieżącego strony uzgodniły również, że konsolidacja odbywać się będzie w poszanowaniu zasad i obowiązków określonych w umowach społecznych oraz zakładowych układach zbiorowych i zobowiązały się również do współpracy na rzecz prowadzenia dialogu społecznego z organizacjami związkowymi. Szczegóły dotyczące współpracy ze stroną społeczną są w gestii komitetu koordynacji pracy (przedstawiciele zarządów obu spółek). W tej chwili strony oczekują na zgodę Komisji Europejskiej na konsolidację, która zdaniem Departamentu podjęta powinna zostać do 21 grudnia br. A o dalszych szczegółach poinformują przedstawiciele zarządów obu spółek.

 

Jerzy Koziara -dyrektor Departamentu Zarządzania i Polityki Personalnej w Zakładach Azotowych Azotach w Tarnowie-Mościcach – umowa konsolidacyjna obejmuje wiele obszarów funkcjonowania obydwu grup i wydaje się, że w tym kształcie w którym została podpisana 14 listopada ważne są trzy obszary: po pierwsze, że proces będzie kontynuowany i realizowany i by ten proces został zrealizowany to potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej na koncentrację i wszystko wskazuje na to, że termin do 21 grudnia będzie dotrzymany, a jest to termin najbardziej optymalny z punktu widzenia procesu. Jak zapewnił dyrektor Koziara, prace by ten termin został dotrzymany są bardzo intensywne. Drugim elementem ego procesu jest prospekt emisyjny, w tym przypadku z dużym prawdopodobieństwem dyrektor Koziara zapewnił, że 6 grudnia br. prospekt emisyjny zostanie złożony. Uwzględni on wszystkie dotychczasowe umowy KNF i KDPW i jeśli nie będzie kolejnych uwag to około 20 grudnia dojdzie do zatwierdzenia prospektu emisyjnego. Jeśli uda się w ten sposób poprowadzić wspomniane powyżej etapy to dojdzie do kolejnego elementu czyli wymiany akcji. Jeśli to się powiedzie to dyspozycja Walnego Zgromadzenia które upoważniło Zarząd Zakładów Azotowych w Tarnowie-Mościcach, aby cały proces zakończyć do 24 stycznia 2013 roku jest możliwa do zrealizowania. Kolejny element tej umowy to sprawy związane z przyszłą grupą kapitałową powstałą w wyniku tej konsolidacji. Zdaniem dyrektora Koziary najważniejszą częścią tego elementu jest model zarządzania całą grupą a umowa konsolidacyjna sygnalizuje jak ten model powinien wyglądać, jak powinien wyglądać ład korporacyjny oraz jak powinien wyglądać statutowy skład spółek. Rozsądnie zdaniem dyrektora umowa odnosi się do komitetu konsolidacyjnego, który powinien w okresie przejściowym wypracować model zarządzania i rekomendować go zarządom spółek do akceptacji i wdrożenia. Cały ten model nadzorowany jest przez rady nadzorcze obu spółek, co wynika z umowy konsolidacyjnej, i wydaje się, że takie rozwiązanie, zaproponowane przez zarządy, i mające akceptację właścicieli spółki, czy tez głównego akcjonariusza spółek, jest rozwiązaniem, które powinno bezkonfliktowo ten proces realizować. Dla nas tu zgromadzonych, najważniejszym elementem jest fakt, że może być powołany podzespół komitetu sterującego zajmujący się procesem społecznym tego projektu. Wydaje się, ze dzisiaj i w kolejnych spotkaniach powinniśmy wypracować metodykę pracy gdzie ten komitet społeczny będzie miał określone zadania do wykonania związane z określeniem modelu zarządzania przyszłą grupą kapitałową. To zdaniem dyrektora Koziary najważniejsze elementy o których należy rozmawiać na tym etapie, bowiem szczegóły umowy są objęte klauzurą poufności.

 

Na pytanie Leszka Lewickiego ze Społecznego związku zawodowego Zakładów Azotowych Puławy, jak może wyglądać w przyszłości zabezpieczenie grupy przed przejęciem przez Acron, padła odpowiedź, że Minister Skarbu państwa rozważa różne opcje, co zależne będzie od wyniku zamiany, czyli od potencjalnego udziału Ministerstwa w Zakładach Azotowych Tarnów. Już dziś Zakłady w Tarnowie mają zapis w statucie mówiący o tym, że żaden inny akcjonariusz niż Skarb Państwa nie może wykonywać prawa prawa głosów z większej liczby głosów niż 20% ogólnej liczby głosów istniejących w spółce nawet jeżeli ma większy udział. Mówiono także o tym, że rozważane było ustawowe zabezpieczenie nowo powstałej grupy przed przejęciem (na wzór Grupy Lotos), jednak minister Baniak stwierdził, że nie jest to obecnie brane pod uwagę.

 

W dalszej części spotkania pojawiły się pytanie dotyczące loga, strategii marketingowej, rozwoju, inwestycji o których w tej fazie konsolidacji nie chciano jeszcze rozmawiać szczegółowo.

 

Dyrektor Koziara zapewniał, że kontynuowane będą rozpoczęte inwestycje oraz zrealizowane zostaną przyszłościowe programy inwestycyjne, oraz że nie zmieni się puławska siedziba spółki a podatki będą płacone w Puławach.

 

Przedstawiciele organizacji związkowych zadali szereg pytań na temat umowy społecznej, zabezpieczenia przed przejęciem czy konsultacji ze stroną społeczną. Jednak istotne pytanie pojawiło się na zakończenie spotkania, a mianowicie czy kto będzie powoływał członków zespołu ds. konsultacji społecznych i jak w istocie będzie on wyglądał, jednak zostało ono bez odpowiedzi ponieważ koncepcja działania tego zespołu zostanie dopiero opracowana. Na wniosek Sławomira Wręgi z ZZPRC ZA „Puławy” SA dyskutowano także na temat przeniesienia podobnych spotkań na forum Komisji Trójstronnej, co byłoby logiczne z formalnego punktu widzenia (chociażby przygotowanie protokołu), jednak wniosek został bez odpowiedzi strony rządowej.

 

Sławomir Wręga ocenił także deklaracje dotyczące zabezpieczenia pracowników spółek polegające na zapewnieniach o przestrzeganiu obowiązującego prawa, jako deklaracje puste. Do przestrzegania obowiązującego prawa zobowiązani jesteśmy wszyscy i niepotrzebna jest tu podobna deklaracja. Zatem deklarowanie, że będzie się działało zgodnie z prawem niczego nie wnosi. Mało tego, należy pamiętać, że przecież zatrudnianie na tzw. umowy śmieciowe, redukcja zatrudnienia czy zwolnienia grupowe są zgodne z obowiązującym obecnie prawem. Deklaracja, że to prawo będzie przestrzegane może budzić uzasadnione obawy strony związkowej.