Ponadto rada zapozna³a siê z informacj±, dotycz±c± kontroli wewnêtrznych i zewnêtrznych w pierwszym pó³roczu roku obrotowego 2006/2007 oraz szeregiem spraw organizacyjnych. Najwa¿niejszymi tematami obrad by³y strategia i regulamin ZAP. Tematy te pojawiaj± siê zreszt± nie po raz pierwszy w obradach rady. Jak ju¿ wspomnia³em, zarz±d przedstawi³ strategiê ZAP do zaopiniowania, a wiêc uzna³, i¿ dokument ten jest na tyle spójny i dopracowany, by móg³ przej¶æ drogê akceptacji. Po raz kolejny mam dylemat, bo z jednej strony strategia ZAP jest na tyle ciekawa, i¿ warto by j± opisaæ szerzej, a z drugiej strony za¶ stanowi tajemnicê przedsiêbiorstwa i z racji tego nie mo¿e byæ zbyt szczegó³owo ujawniana.
W opinii rady wizja przedstawiona przez zarz±d w strategii, jak te¿ wielowariantowo¶æ mo¿liwych dzia³añ, nie wykluczaj±cych siê wzajemnie, pozwala mieæ nadziejê, ¿e kierunek, do jakiego maj± zmierzaæ nasze zak³ady jest w³a¶ciwy. Z tego te¿ wzglêdu pozytywne opinie cz³onków rady pozwoli³yby ju¿ na ostatnim posiedzeniu zaopiniowaæ strategiê. Mimo tego rada, dostrzegaj±c kilka niewiadomych, le¿±cych g³ównie po stronie decyzji w³a¶cicielskich, postanowi³a nie zajmowaæ jeszcze formalnego stanowiska, prosz±c zarz±d o uzupe³nienie strategii o wariant chyba najbardziej zachowawczy, by mieæ porównanie, jak poszczególne kierunki dzia³añ mog± wp³ywaæ na rozwój ZAP. Bo trzeba mieæ ¶wiadomo¶æ, ¿e nawet naj¶mielsze plany nie musz± siê zi¶ciæ w stu procentach, a i na taki scenariusz trzeba byæ przygotowanym.
Drugim tematem, którym zajmowa³a siê rada, bardzo mocno powi±zanym ze strategi±, by³ Regulamin Organizacyjny ZAP. Przeszed³ on ju¿ drogê opiniowania przez radê pracowników, która - przypomnê - pozytywnie przyjê³a proponowane zmiany struktury przedsiêbiorstwa. Jak ju¿ pisa³em w poprzednim wydaniu biuletynu zwi±zku, regulamin ma przede wszystkim pozwoliæ lepiej realizowaæ za³o¿enia strategii rozwoju ZAP, ale te¿ ma usprawniaæ dotychczasow± organizacjê i likwidowaæ zidentyfikowane s³abo¶ci. Na ile oczekiwania znajd± odzwierciedlenie w rzeczywisto¶ci, ju¿ nied³ugo siê przekonamy, bo rada zaakceptowa³a przedstawiony dokument i zacz±³ on obowi±zywaæ. Ogólny Schemat Organizacyjny do pobrania w ¦ci±galni.
Szczegó³owe rozwi±zania w poszczególnych obszarach bêd± proponowane przez liderów tych obszarów i koordynowane w skali firmy przez zarz±d. Z informacji, jakie do mnie dotar³y, wynika, ¿e zarz±d spotka³ siê tak¿e z osobami, którym zamierza powierzyæ kierownictwo w tych obszarach i przedstawiæ im swoje oczekiwania.
Rada zajmowa³a siê tak¿e kolejnym pakietem wniosków inwestycyjnych. Nadal s± to zadania z grupy modernizacyjnych i nale¿a³oby oczekiwaæ, i¿ w nied³ugim czasie powinny pojawiaæ siê projekty rozwojowe ¶ci¶le zwi±zane z realizacj± strategii. Zarz±d przedstawi³ nam te¿ informacjê, dotycz±c± kontroli wewnêtrznych i zewnêtrznych przeprowadzonych w pierwszym pó³roczu roku obrotowego. W¶ród nich na szczególn± uwagê zas³uguje wyst±pienie pokontrolne NIK w sprawie zagospodarowania popio³u z zak³adowej elektrociep³owni. Ujawniaj±c wiele nieprawid³owo¶ci w tym obszarze, kontrolerzy NIK wskazali personalnie osoby odpowiedzialne za taki stan rzeczy. Wobec tych osób zarz±d wyci±gn±³ ju¿, jak wiadomo, surowe konsekwencje s³u¿bowe, rozwi±zuj±c z nimi umowy o pracê. Mimo krytycznych wniosków NIK, kontrolerzy wskazali te¿ jedno pozytywne dzia³anie, jakim by³o podpisanie umowy z firm± EnergoMineral na zagospodarowanie popio³u.
Z innych spraw wartych podkre¶lenia jest to, i¿ sensownego rozwi±zania doczeka³a siê kwestia u¿ywania samochodów s³u¿bowych przez cz³onków zarz±du, zarówno do celów s³u¿bowych i prywatnych. Rada przyjê³a w tej sprawie stosowny regulamin. Zak³ada on m.in. czê¶ciow± odp³atno¶æ za jazdy prywatne. Chocia¿ mo¿na by by³o mieæ kilka w±tpliwo¶ci co do zapisów w nim zawartych, to i tak przyjête rozwi±zanie stanowi du¿y postêp w stosunku do praktyk stosowanych przez by³ego prezesa ZK.
Do rady dotar³ tak¿e projekt zmian w statucie, ale tymi sprawami zajmiemy siê na nastêpnym posiedzeniu rady - 23 kwietnia br.
Zbigniew Tkaczyk