Ocena „Strategii restrukturyzacji i prywatyzacji
Dodane przez bosman dnia 15.03.2006 02:34:39
W dokumencie „Strategia dla przemys³u chemicznego w Polsce do 2010 r.” Rada Ministrów postawi³a Nafcie Polskiej zadanie opracowania programu dzia³añ dla zrealizowania trzech podstawowych celów:
- gospodarczego, czyli stworzenia warunków stabilnego rozwoju przedsiêbiorstw,
- spo³ecznego, sprowadzaj±cego sie do przeciwdzia³ania szkodliwym tendencjom na rynku pracy i stworzenia mo¿liwo¶ci jego rozwoju,
- makroekonomicznego, a wiec d±¿enia do zrównowa¿enia bilansu handlu zagranicznego w sektorze chemicznym.
Strategia restrukturyzacji i prywatyzacji sektora WSCh mia³a zawieraæ m.in.: analizê ówczesnej sytuacji przedsiêbiorstw WSCh, w tym: analizê prawn±, stanu ¶rodowiska naturalnego, ekonomiczno - finanowa, a tak¿e ocenê sytuacji spo³ecznej i prognozê w ¶wietle realizacji programu restrukturyzacji, analizê produktow± i technologiczn± producentów, analizê rynkow±, okre¶laj±c± mo¿liwe obszary wzrostu gospodarczego, uwzgledniaj±c± regulacje Unii Europejskiej, analizê innych podmiotów z punktu widzenia ich roli w restrukturyzowanym sektorze, scenariusz restrukturyzacji i konsolidacji produktowej w sektorze, zawieraj±cy:
- wariantowe programy rozwoju poszczególnych podmiotów sektora, zarys programu restrukturyzacji produktowej w zakresie g³ównych produktów,
- koordynowany program rozwoju podstawowych produktów sektora (inwestycje, sieæ sprzeda¿y, ¶rodki na inwestycje, badania i rozwój),
- okre¶lone kierunki rozwoju sektora WSCh, le¿±ce poza sektorem (dostepno¶æ i regulacje cen gazu, budowy ruroci±gów),
- koszty restrukturyzacji i ¼ród³a ich pokrycia,
- analizê i program dzia³añ w celu pozyskania pomocy finansowej na m.in. pomoc w restrukturyzacji zatrudnienia,
- okre¶lenie strategii prywatyzacji.
Z analizy dokumentu opracowanego przez Naftê Polska wynika przede wszystkim to, ¿e ... niezbyt starannie wykona³a ona na³o¿one wówczas na ni± zadania – tylko czê¶æ zadañ na³o¿onych na ni± przez ówczesny rz±d zosta³o uwzglêdnione w„Strategii..”. Co prawda uwzglêdniono trzy podstawowe cele z tym, ¿e cel spo³eczny z drugiego miejsca spad³ na ostatnie, co – jak pokaza³o ¿ycie – mia³o odzwierciedlenie w praktyce. Strategia, w czê¶ci po¶wiêconej ocenie ówczesnego stanu firm sektora, zawiera³a jedynie dane o wynikach finansowych zak³adów z lat 2000 – 2003. Oprócz tego, znalaz³o siê w niej kilka zdawkowych uwag na temat m.in. braku wzajemnych powi±zañ, krótkich ³añcuchów produktowych i dekapitalizacji maj±tku produkcyjnego oraz s³abej kondycji finansowej podmiotów WSCh. I tak oto wed³ug Nafty Polskiej wygl±da³a analiza stanu firm... Ponadto w dokumencie zabrak³o rzetelnej analizy prawnej, stanu ¶rodowiska naturalnego czy jak¿e wa¿nej analizy sytuacji spo³ecznej – krótka wzmianka, ¿e wszystkie przedsiêbiorstwa dzia³aj± w obszarach du¿ego bezrobocia, nie mo¿e byc uznana za tak± analizê. Podobnie Nafta Polska potraktowa³a kolejne zadania Rady Ministrów, tj. analizê produktow± i technologiczn±, rynkow± czy te¿ analizê innych podmiotów, dzia³aj±cych w chemii (np. producentów prywatnych).
Bardzo interesuj±cym okaza³ siê zapis „Strategii...”, dotycz±cy niezbêdnych dzia³añ dora¼nych, potrzebnych do realizacji programu. Otó¿ stwierdzono, ¿e realizacja strategii jest uwarunkowana podjêciem zdecydowanych dzia³añ dora¼nych w celu rozwi±zania problemu uzyskania porównywalnych do konkurentów europejskich warunków zaopatrzenia w gaz ziemny. Wymaga³o to podjêcia dzia³añ przez administracjê pañstwow± na kilku p³aszczyznach m.in. w³a¶cicielskiej, administracyjnej i regulacyjnej. Tymczasem powszechnie znane s± zabiegi poprzedniego rz±du, maj±ce na celu utrwalenie monopoli. Jak wiadomo, ówczesna Rada Ministrów zaakceptowa³a wniosek o przyznanie okresu przej¶ciowego do 1 stycznia 2006 r., w zwi±zku z Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/55/WE, odno¶nie dostêpu odbiorców przemys³owych do sieci gazowej, co utrwali³o monopol PGNiG. Zaniechano tak¿e dzia³añ na rzecz dywersyfikacji ¼róde³ dostaw gazu, skutkiem czego cena gazu ziemnego utrzymywa³a siê przez d³ugi okres na poziomie najwy ¿szym na ¶wiecie. Kolejnych skutków ówczesnych zaniechañ Polska do¶wiadczy³a w ostatnim okresie, po wstrzymaniu dostaw gazu przez Gazprom dla Ukrainy. A nale¿y przypomnieæ, ¿e nie by³ to odosobniony przypadek w ostatnich latach.
Kolejnym kierunkiem dora¼nych dzia³añ mia³y byc kroki podjête w celu uzyskania pomocy publicznej na dokapitalizowanie i odd³u¿enie przedsiêbiorstw. Nie sprecyzowano, w jakiej wysoko¶ci by³aby ona mo¿liwa, jednak i tak takiej pomocy nie realizowano. Ponadto „Strategia...” zak³ada³a wariantowo utworzenie:
- spó³ki nawozowo-melaminowej (nawozy azotowe, fosforowe i melamina lub nawozy azotowe i melamina), lub
- spó³ki nawozowej z wy³±czeniem spó³ki melaminowej.
Zak³ada³a ona tak¿e wyodrêbnienie jednostek biznesowych i ich prywatyzacje – w przypadku ZAP by³ to kaprolaktam. Uznano wówczas za mo¿liw± konsolidacjê jednostek biznesowych (kaprolaktam ZAP i kaprolaktam ZAT, z dominujaca pozycja Tarnowa). Dla grup produktowych o mniejszej warto¶ci przychodów Nafta Polska proponowa³a utworzenie ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw – np. w przypadku ZAP by³yby to zwi±zki nadtlenowe i wodór wysokiej czysto¶ci. „Strategia...” zak³ada³a tak¿e mo¿liwo¶æ konwersji wierzytelno¶ci wobec PGNiG na akcje w spó³ce nawozowo-melaminowej lub nawozowej. Dodatkowo jednym z elementów strategii sta³y siê parki przemys³owe, które do dzi¶ pozosta³y w sferze wczesnych projektów lub pobo¿nych ¿yczen autorów tego dokumentu.
Finansowanie „Strategii...” to ca³y szereg pomys³ów, bez sprecyzowania
zróde³ i wielko¶ci ¶rodków mo¿liwych do pozyskania. Tworz±c ma³o precyzyjne zapisy, Nafta Polska wprowadzi³a dodatkowy element ryzyka dla firm sektora w rozmowach z bankami na temat kredytowania d³ugo- i krótkoterminowego
do tego stopnia, ¿e banki, czytaj±c zapisy typu „Podstawowym instrumentem restrukturyzacji zad³u±enia wobec banków bêdzie czê¶ciowy wykup d³ugu (Czy¿by przymusowy? – przyp. aut.) i konwersja na akcje prywatyzowanych przedsiêbiorstw”, wpêdzi³ w pop³och wiêkszo¶æ banków kredytuj±cych chemiê. Dalej dokument stwierdza³, ¿e przeprowadzone analizy wskazuj±, i¿ tylko wniesienie przez Skarb Pañstwa akcji spó³ek w formie aportu do Nafty Polskiej mog³o zapewniæ realizacjê podstawowych celów, w tym celu spo³ecznego. W tym miejscu nasuwaj± siê pytania: Jakie analizy na to wskazywa³y? Tego bowiem nie mo¿na tego wyczytac z dokumentu... Ponadto, jaka by³a szansa
realizacji celu spo³ecznego bez szczegó³owej analizy sytuacji spo³ecznej? Nie mo¿na przecie¿ uznaæ za dog³êbn± analizê zapisu, i¿ „istnieje przerost zatrudnienia o oko³o 2400 osób”.
Dlaczego Nafta Polska nie ujê³a tych analiz w „Strategii..., mimo, ¿e zosta³a do tego zobowi±zana przez Radê Ministrów?
Podsumowuj±c: mimo wydatkowania sporych ¶rodków z bud¿etu pañstwa na przygotowanie „Strategii...”, dokument ten opiera siê na bli¿ej niesprecyzowanych koncepcjach, ma³o precyzyjnych analizach, a przede wszystkim na nieprecyzyjnych zapisach w sferze mo¿liwosci finansowania programu. Ponadto – jak pokaza³o ¿ycie – Nafta Polska nie by³a odpowiednim „operatorem strategicznym” dla wdra¿ania tak s³abo przygotowanej strategii. Tym bardziej, ¿e znane s± z niedalekiej przesz³o¶ci inne przypadki niekompetencji Nafty Polskiej wykazane w raportach Najwy¿szej Izby Kontroli, dotycz±cych sektora paliwowego. Jednym z postulatów wyborczych obecnie rz±dz±cych by³a chêæ likwidacji Nafty Polskiej. Takie g³osy czêsto by³o s³ychaæ tak¿e na posiedzeniach komisji sejmowych. Jedno jest pewne, Nafta Polska, jesli nie likwidacji, to na pewno potrzebuje solidnej restrukturyzacji, gdy¿ dotychczas jej jedynym celem by³o uzasadnianie potrzeby istnienia.
Oceniaj±c ten dokument, celowo u¿y³em s³ów „by³”, gdy¿ w naszej ocenie – dokument ten nie spe³nia wymogów i wyzwañ dnia dzisiejszego i jako taki powinien trafiæ do kosza. Kolejnym argumentem, przemawiaj±cym za opracowaniem nowej strategii dla sektora WSCh jest to, i¿ oba te dokumenty
tj., zarówno „Strategia dla przemys³u chemicznego w Polsce do 2010 r.”, jak i „Strategia restrukturyzacji i prywatyzacji sektora WSCh”, powsta³y w odmiennej rzeczywisto¶ci gospodarczej i politycznej. Zosta³y one stworzone przed wejsciem Polski do Unii Europejskiej, a firmy, majace podlegaæ restrukturyzacji w tym czasie, przesz³y inn± ni¿ wskazano w „Strategii...”, drogê przemian. Ponadto zbyt p³ytkie potraktowanie w tych dokumentach
celu spo³ecznego, w aspekcie budowania ³adu spo³ecznego, opartego – wed³ug deklaracji partii rz±dz±cej – o solidarno¶æ spo³eczna, ca³kowicie dyskwalifikuje dokument opracowany w Nafcie Polskiej, natomiast w przypadku strategii rz±dowej nakazuje wnie¶æ poprawki, uwzglêdniaj±ce wymienione aspekty spo³eczne.
Zbigniew Tkaczyk