1. Szef s³u¿by BHP przedstawi³ stan bezpieczeñstwa w firmie pod k±tem wypadków przy pracy. Omówione zosta³y wypadki, które mia³y miejsce w ostatnim czasie na terenie ZAP. Mimo spadaj±cej w statystykach liczby zdarzeñ, sytuacja ci±gle pozostawia wiele do ¿yczenia.
2. Pojawi³ siê postulat zmiany opakowañ, w jakich dostarczane s± napoje, tzn. przej¶cie z butelek szklanych na plastikowe typu PET. Temat zostanie przeanalizowany przez STO-ZAP pod wzglêdem technicznym i ekonomicznym oraz przedstawiony komisji na kolejnym posiedzeniu.
3. Ze wzglêdu na u³atwienie dysponentom gospodarowania funduszami przeznaczonymi na ogólnie pojête BHP zaproponowano wy³±czenie tych¿e kosztów z MP-eków zak³adowych i stworzenie odrêbnego stanowiska kosztów dla tych wydatków. Taka propozycja trafi do odpowiednich s³u¿b i zostanie poddana odpowiedniej analizie.
4. Spo³eczny Inspektor Pracy z Zak³adu Kaprolaktamu kolejny raz wniós³ sprawê bezpieczeñstwa pracy na stokarzu organicznym, który ju¿ wielokrotnie mia³ zostaæ zmodernizowany w celu zapewnienia pracownikom bezpiecznej pracy. W tej sprawie wielokrotnie interweniowa³ zak³adowy SIP oraz nasza organizacja zwi±zkowa, czego efektem by³o w³±czenie tej modernizacji do planu inwestycyjnego. Niestety od lat projekt ten nie jest realizowany ze wzglêdu na brak ¶rodków. Komisja dosz³a do wniosku, ¿e przy tak uporczywym „spychaniu” tematu niezbêdna bêdzie interwencja SIP ³±cznie z powiadomieniem Okrêgowego Inspektora Pracy. Przy okazji tej dyskusji okaza³o siê, ¿e problem bezpiecznego roz³adunku i za³adunku wagonów kolejowych dotyczy generalnie ca³ych zak³adów.
5. Pracownicy s³u¿by BHP przeprowadzili przegl±d stanu techniczno-sanitarnego dy¿urek s³u¿b remontowych i zalecili dokonanie niezbêdnych remontów oraz modernizacji tam, gdzie wyst±pi³y nieprawid³owo¶ci.
6. Zgodnie z wcze¶niejszym ustaleniem rozpoczynamy test lekkiego obuwia dla sterowniczych. Przysz³a ju¿ pierwsza partia tzn. pierwsze 10 par pierwszego modelu do testowania. Kolejne dwa modele spodziewane s± lada dzieñ i wtedy zostan± przekazane pracownikom wytypowanym do testów. Model buta, który uzyska najwy¿sz± ocenê w testach, zostanie wpisany do katalogu i wówczas trafi do wszystkich sterowniczych.
7. Rozpoczyna siê równie¿ test specjalistycznych no¿y dla pracowników wytwórni opakowañ i pakowni oraz he³mów ochronnych i odpornych na ³uk elektryczny dla s³u¿b elektrycznych.
8. Po niedawnym wypadku, do którego dosz³o na terenie magazynów zalecono ponowne szkolenie dla hakowych, z zakresu obs³ugi suwnic i d¼wigów. Takie ponowne szkolenia uzupe³niaj±ce przejd± wszyscy pracownicy posiadaj±cy stosowne uprawnienia.
9. Zg³osi³em dwa istotne problemy pracowników stra¿y przemys³owej. Chodzi o pranie mundurów i obuwie. Na dzi¶ mundury stra¿nicy musz± praæ sobie sami i robi± to w swoich domach, co jest niedopuszczalne i powinno zostaæ czym prêdzej zast±pione praniem przez zak³ad pracy. Drugi temat to obuwie naszych wartowników. Od lat narzekaj± oni na bardzo z³± jako¶æ i co gorsza – brak komfortu w codziennym u¿ytkowaniu. Wartownik pracuje praktycznie 12 godzin „na nogach” i wygodne obuwie jest dla niego spraw± podstawow± dla komfortu pracy, a tak¿e ich zdrowia. Musz± mieæ dostosowane obuwie zarówno do warunków letnich, jak i zimowych. Komisja podzieli³a moje zdanie w obu sprawach i wyda stosowne zalecenia.