Burza Mózgów – podsumowanie I spotkania
Dodane przez Marek-ZZPRC dnia 01.06.2007 11:09:18
 
Burza Mózgów – podsumowanie I spotkania



Z inicjatywy Zarz±du zasta³o zaplanowane spotkanie w ramach techniki Burza Mózgów. Zaproszenie na spotkanie zosta³o rozes³ane do wszystkich drog± elektroniczn± przez Biuro Personalne. W spotkaniu wziê³o udzia³ 31 osób. Zarz±d firmy bardzo dziêkuje wszystkim uczestnikom za spotkanie i przeprowadzon± dyskusjê. W ramach dyskusji powsta³o wiele ¶mia³ych pomys³ów. Pomys³om uczestnicy w fazie 2 przypisali punkty, których suma zestawi³a ni¿ej zaprezentowane rankingi. Rankingi zostan± poddane dyskusji na nastêpnym spotkaniu, które zostanie og³oszone z odpowiednim wyprzedzeniem. Na najbli¿szym spotkaniu zostan± wykreowane grupy robocze (z obecnych i nowych uczestników), które zajm± siê opracowaniem szczegó³ów wdro¿enia pomys³ów. Bêdzie równie¿ szansa doprecyzowania pomys³ów oraz zg³oszenia nowych.



Przebieg dyskusji



Spotkanie zosta³o podzielone na dwie fazy:



1 – generowanie pomys³ów do postawionych pytañ / tematów.

2 – przypisanie zg³oszonym pomys³om punktów zgodnie z poni¿szymi kryteriami.

Im wiêcej tym lepiej.



Pomys³

Koszt wdro¿enia

(1 wysoki– 5 niski)

Mo¿liwo¶ci techniczne

(1 skomplikowane – 5 ³atwe)

Czas

(1 d³ugi – 5 krótki)

Efekt

(1 ma³y – 5 du¿y)













Pytanie zapraszaj±ce na dyskusjê zosta³o sformu³owane w sposób prowokuj±cy do my¶lenia.



1/ Czy ZAP powinny produkowaæ traktory?



Dyskusja zosta³a poszerzona o dwa kluczowe kolejne tematy – pytania, celowo niezdradzane wcze¶niej, aby ka¿dy z uczestników móg³ bez przygotowania, na równych zasadach i bez obci±¿enia generowaæ pomys³y:



2/ Jak ZAP powinny prowadziæ sprawny proces informacyjny w firmie?

3/ Co ZAP powinny robiæ aby szybko siê rozwijaæ?

Regu³y dyskusji w konwencji Burza Mózgów s± bardzo ¶ci¶le okre¶lone1. Podstawowe zasady sobotniego spotkania to:

1/ interesuje nas tylko liczba pomys³ów (nie rozwa¿amy jako¶ci zg³aszanych pomys³ów)

2/ brak krytyki – nie oceniamy innych, nie oceniamy nawet samych siebie

3/ ka¿dy mo¿e rozwin±æ pomys³ innego uczestnika

4/ interesuj± nas rozwi±zania niekonwencjonalne (brak logiki nie jest problemem, brak znajomo¶ci na jakim¶ zagadnieniu jest pozytywne, poniewa¿ nie ogranicza syndromem profesjonalisty)





Czy ZAP powinny produkowaæ traktory?



Lp.

Pomys³y – wszystkie

Suma pkt.

1

Lepiej produkowaæ czo³gi, s± bardziej warto¶ciowe, wy¿sze mar¿e

7

2

Warto produkowaæ traktory, jest to rozszerzenia oferty do nawozów

5

3

Produkcja siewników, opryskiwaczy do RSM, wsparcie techniczne dla rolników

11

4

ZAP powinny produkowaæ samoloty – awionetki do oprysków

4

5

Je¶li traktory, to warto rozpocz±æ od podzespo³ów – seryjna produkcja

4

6

ZAP powinny rozszerzyæ paletê o osprzêt rolniczy

4

7

ZAP powinny zakupiæ tabor traktorów przed produkcj±, rozpocz±æ ich wypo¿yczanie dla rolników – bêdzie to dodatkowa oferta ZAP

11

8

Jest pomys³, aby kupiæ - przej±æ fabrykê traktorów

7

9

Warto rozwa¿yæ czy nie wej¶æ w bardziej zaawansowane maszyny – kombajny

8

10

Pomys³ produkcji traktorów – mo¿e kto¶ dla nas to wykona, ale zabawkowych i to bêdzie nasz firmowy znak – gad¿et dla naszych klientów – rolników (mali ch³opcy lubi± zabawki np. trktorki – je¶li to bêdzie powodowaæ, ¿e tata rolnik kupi nawozy z Pu³aw poniewa¿ chce dostaæ gad¿et – zabawkê dla synka to warto)

18









Jak ZAP powinny prowadziæ sprawny proces informacyjny w firmie?



Lp.

Pomys³y – wszystkie

Suma pkt.

1

Telebim na ka¿dej bramie do fabryki

13

2

Tygodniowy prospekt informacyjny wysy³any drog± elektroniczn±

18

3

Wdro¿enie systemy tle-video w ZAP

13

4

Elektroniczny obieg dokumentów

13

5

Zast±pienie MAXa nowym systemem (SAP)

10

6

Uruchomienie forum z mo¿liwo¶ci± zadania pytañ i dyskusj±

20

7

Opracowanie instrukcji o systemie informacyjnym w ZAP – aby ka¿dy wiedzia³ gdzie, jak czêsto, zakres informacji dostêpny, etc.. koordynacja no¶ników info.

18

8

Dostêp do stron Internetowych www (forum firmowe) nawet w domu za pomoc± has³a

20

9

Wyznaczenie centralnego miejsca i urz±dzenie – co¶ w rodzaju cafe-INTRANET

15

10

Skrzynka dostêpna dla wszystkich – „rzuæ swój pomys³”

20

11

Wykorzystanie drugiej strony naszych przepustek do wpisania tam naszych warto¶ci – np. nowa Misja firmy, – która ju¿ jest na stronach www.zapulawy.pl

20

12

Przeprowadzenie ankiety w¶ród pracowników ZAP – zadaæ pytanie, – co tworzy warto¶æ naszej firmy

20

13

Rozbudowaæ tre¶æ komunikatów naszego radiowêz³a

20

14

Po³±czyæ on-line pu³awskie emki z radiowêz³em

8

15

Lepiej wykorzystaæ lokalne media

16

16

Kierowcy MZK bêd± puszczaæ komunikaty z informacjami o ZAP

14

17

Wy¶wietlanie na spec. ekranach w emce info. o ZAP – „co nowego w ZAP”

18

18

Nowa misja firmy musi pojawiæ siê w g³ównych miejscach w firmie – widoczne

20

19

U¿ywanie niekonwencjonalnych pomys³ów do dystrybucji wiedzy o ZAP, np. krótkie animacje.

17





Co ZAP powinny robiæ aby szybko siê rozwijaæ?



Lp.

Pomys³y – wszystkie

Suma pkt.

1

Usprawniæ proces decyzyjny

20

2

Kupiæ wiedzê – kupiæ ludzi, kupiæ firmy (kupiæ dobrych fachowców np. z Ukrainy)

13

3

Organizowanie systematycznie lu¼nych spotkañ do dyskusji

20

4

Organizowanie szerokich spotkañ do dyskusji ju¿ konkretnych pomys³ów

20

5

Kaskadowanie burzy mózgów do wydzia³ów, dzia³ów, zespo³ów, etc.. Metodê mo¿na stosowaæ dora¼nie wszêdzie

20

6

W zwi±zku z id±c± organizacj± mistrzostw Europy 2012 kupiæ / przej±æ firmê produkuj±c± tworzywa sztuczne – boom budowlany

15

7

Zorganizowaæ pod patronatem ZAP imprezê dla przemys³u rolniczego (nawozy- maszyny-technologie uprawy, etc..)

16

8

Organizacja imprezy miêdzynarodowej sektora chemicznego pt. Wschód-Zachód

14

9

Organizowaæ wymianê kadry pomiêdzy firmami (np. ZAP – BASF)

16

10

Rozwijaæ biotechnologiê w ZAP, (witaminy, proteiny, modyfikowane nasiona)

12

11

Rozwój funkcji tradingu – kupiæ / sprzedaæ = zarobiæ

15

12

Zdecydowanie podnie¶æ poziom znajomo¶ci jêzyków obcych w ZAP

18

13

Stworzyæ forum dyskusyjne dla naszych klientów – miejsce gdzie mog± przes³aæ opinie, uwagi, etc.

20

14

Wsparcie dla klientów w postaci organizacji ubezpieczenia, mo¿liwo¶ci sprawdzenia salda, etc.

18

15

Czêstsze stosowanie metody pt. benchmarking w naszej dzia³alno¶ci, (czyli stosujemy najlepsze praktyki znane ju¿ na ¶wiecie, „nie wywarzaæ drzwi, które s± ju¿ otwarte”)

18

16

Opracowaæ system stypendialny dla m³odych – zdolnych uczniów, studentów

18

17

Zaproszenie do pisani prac dyplomowych, przewodów doktorskich, habilitacji na tematy, problemy funkcjonuj±ce w ZAP

19

18

Stypendia dla rodzin rolniczych w ramach podpisanej umowy dot. kupna naszych produktów

17

19

Tona ¿ywca i kwintal pszenicy od rolników na Dzieñ Chemika

19

20

Opracowanie konkursu ogólnopolskiego dot. tematów zg³aszanych przez ZAP (pomys³ za sta¿ lub zaproszenie naukowców – damy grant na badania)

20

21

Wsparcie finansowe w szkoleniu pracowników

14

22

Prace nad nowymi technologiami

12

23

Stworzenie platformy do krzewienia wiedzy o bran¿y chemicznej - „przyjazna dla ludzi”

8

24

Organizacja spotkañ poza godzinami pracy, ale nie w weekendy

20

25

Rozszerzenie oferty nawozowej ZAP o NPK (nawozy wielosk³adnikowe), nawozy wielosk³adnikowe – p³ynne z Mg, S, etc..

16

26

Polimeryzacja kaprolaktamu – rozwa¿yæ

18

27

Dalsze przetwórstwo produktów ZAP

20

28

Produkcja wody mineralnej, przejêcia ujêæ wody

18

29

Szklarnie – wykorzystanie ciep³a odpadowego

18

30

Wiêksza promocja i reklama firmy (firma sukcesu)

17

31

Produkcja nowych produktów - modyfikowane polimery

14

32

Lepsze zagospodarowanie dwutlenku wêgla, (CO2)

15





Podsumowanie



Spotkanie, które odby³o siê 25 maja 2007 o godz. 11:00 otworzy³o now± formê komunikacji i dyskusji w naszej firmie. Forma ta bêdzie kontynuowana i rozwijana nie tylko na szerokim forum ca³ej firmy, ale i na naszych wydzia³ach, w dzia³ach i zespo³ach. Jest to wa¿na dyskusja, która jest nakierowana na konkretne problemy i w trakcie, której szuka siê pomys³ów do zastosowania w naszej firmie. Dyskusja ta nie jest skrêpowana formalizmem, hierarchi± czy innymi elementami ograniczaj±cymi my¶lenie. Niektóre zg³oszone pomys³y ju¿ kiedy¶ s³yszeli¶my, niektóre s± zdecydowanie ¶mia³e, niektóre zbyt ¶mia³e, ale niektóre s± bardzo ciekawe i czêsto nie wymagaj± du¿ych nak³adów.

Niesamowity jest fakt, i¿ grupa dyskusyjna dosyæ szeroko podjê³a temat wiedzy i ludzi w ZAP. Wynikaæ z tego mo¿e potrzeba szczególnej troski o najlepsze kompetencje w firmie, dalsze kszta³cenie, jak i pozyskiwanie nowych ¼róde³ wiedzy.

Kolejne spotkanie odbêdzie siê ju¿ wkrótce. W trakcie II spotkania podejmiemy dyskusjê nad najlepszymi propozycjami i wyci±gniemy nowe wnioski na przysz³o¶æ.





1 Burza mózgów – technika wywodz±ca siê z psychologii spo³ecznej, która ma na celu doskonalenie decyzji grupowych. Za twórcê burzy mózgów uznawany jest Alex Osborn, który bardzo wcze¶nie rozpocz±³ karierê mened¿era i ju¿ w wieku 19 lat obj±³ stanowisko wicedyrektora jednej z najwiêkszych w ¶wiecie agencji reklamowych. Burzê mózgów opracowa³ w po³owie lat trzydziestych naszego stulecia. Uwa¿a³, ¿e pomys³y ludzi niezwi±zanych z dan± dziedzin±, której dotyczy problem, stwarzaj± podwaliny niekonwencjonalnych rozwi±zañ. Burza mózgów jest równie¿ form± dyskusji dydaktycznej. Zalicza siê j± wówczas do metod aktywizuj±cych, która stanowi podgrupê metod problemowych. Metoda ta znana jest tak¿e pod nazwami "gie³da pomys³ów" lub "fabryka pomys³ów". Anga¿uje wszystkich, ka¿demu daj±c mo¿liwo¶æ nieskrêpowanej wypowiedzi. Jest to metoda, która polega na mo¿liwo¶ci szybkiego zgromadzenia wielu hipotez rozwi±zania postawionego problemu w krótkim czasie. Jest doskona³± okazj± do poznania siê. Burza mózgów jest jedn± z tzw. metod heurystycznych. S± to metody twórczego rozwi±­zywania problemów. Charakteryzuje je wykorzystanie intuicji do rozwi±zywania problemów oraz praca zespo­³owa. Metoda ta jest bardzo przydatna w szukaniu rozwi±zañ dla problemów powstaj±cych np. przy wdra¿aniu nowych systemów zarz±dzania. Najwa¿niejsz± zasad± burzy jest w³a¶nie unikanie krytycznej oceny podczas opra­cowywania nowych pomys³ów. Krytyka taka ma nast±piæ w dalszym okresie, w czasie sesji oceniaj±cej. Nale¿y, wiêc unikaæ zwrotów torpeduj±cych, krytykuj±cych pomys³ i jego twórcê, podwa¿aj±cych ich sens, a to, dlatego, aby nie unikano propozycji ¶mia³ych, podwa¿aj±cych stereotypy. Je¶li takie zwroty siê pojawiaj±, prowadz±cy burzê mózgów ma obowi±zek zwróciæ uwagê osobom ich urywaj±cym.