Notatka z posiedzenia Rady Nadzorczej
20.11.2024r
Obrady Rady Nadzorczej rozpoczęły się od wręczenia przez Przewodniczącego Rady wszystkim jej członkom pisma informującego,---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Odbyła się długa i szczegółowa dyskusja. Pismo zostało zaadresowane również do Zarządu.
Następnie Rada Nadzorcza zapoznała się z raportem Zarządzania Ryzykiem Korporacyjnym za okres I-IX 2024r. Prezentacji dokonała przewodnicząca Komitetu Audytu Rady Nadzorczej pani Agnieszka Kania. W dalszym ciągu najistotniejszymi ryzykami dla naszej firmy są kolejno: ryzyko związane z ograniczeniami możliwości zbytu kaprolaktamu, pogorszenie bilansu popytowo - podażowego na niektóre produkty, ryzyko możliwości utraty płynności przedsiębiorstwa czy ryzyko dotyczące ceny i dostępności zakupu surowców. Ryzyka te nie zmieniły się od poprzednich posiedzeń Rady.
Następnie przeanalizowano Raport Wdrażania Standardów i Regulacji Korporacyjnych w Grupie Azoty Zakłady Azotowe „Puławy” w III kwartale 2024r. Przedstawiał on stopień wdrożenia procedur, zaleceń dla GA ZA Puławy. Rada zaopiniowała pozytywnie przebieg tych procesów.
Kolejnym punktem obrad było przedstawienie przez Zarząd listy kancelarii prawnych, które będą obsługiwały Spółkę i jej organy, wraz z ich specjalizacjami i stawkami godzinowymi.
Rada zapoznała się również z raportem Komisji Technicznej powołanej w związku ze zdarzeniem, które miało miejsce w dniu 24.06.2024 (wypadek zbiorowy na instalacji Amoniak 1 – podgrzewacze E-101). Rada poprosiła Zarząd o przygotowanie sprawozdania z realizacji zaleceń Komisji Technicznej oraz wskazanie sposobów ich finansowania. Instalacja Amoniaku wymaga dodatkowego zabezpieczenia aby uniknąć podobnych zdarzeń w przyszłości.
W następnym punkcie obrad Rada wysłuchała sprawozdania Zarządu na temat bieżącej kondycji Spółki. Omówiono sytuację finansową Spółki oraz działania jakie Zarząd podjął i podejmuje celem dalszego porządkowania kolejnych obszarów. Szczególną uwagę Zarząd i Rada zwrócili na stronę kosztową związaną z cenami praw do emisji Co2. Z roku na rok są coraz droższe i zaczynają zajmować coraz wyższe miejsca w tabeli kosztów. W przypadku niektórych produktów, koszt ten jest tak istotny, że zmusza do dyskusji o opłacalności dalszej produkcji. Omówiono obszary, w których udało się wygenerować oszczędności-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kolejnym punktem obrad, bardzo istotnym, było przedstawienie postępów związanych z uruchomieniem bardzo ważnej i niezwykle kosztownej inwestycji, tj. BW100. Harmonogram oddania inwestycji do użytku został ponownie zaktualizowany i przedłużony. Streszczono stan spraw związanych z wyegzekwowaniem kar umownych od Polimeksu oraz możliwe scenariusze z tym związane. Trwa wymiana korespondencji między firmami. Rada dalej będzie bardzo wnikliwie obserwować ten proces. Są duże oczekiwania związane z zakończeniem prac nad tą inwestycją i oddaniem jej do użytku.
Obszarem, który w ramach inwestycji również omawiano, to nowa Instalacja Kwasu Azotowego, która istotnie zwiększyłaby moce produkcyjne Zakładu. Rada Nadzorcza oczekuje informacji o terminie jej ukończenia. W ramach tej inwestycji omówiono prace związane z zakończeniem i oddaniem do ruchu drugiej linii mechanicznej granulacji saletry.
Następnie Rada zajęła się obszarem IT-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Rada poprosiła o uzupełnienie raportu o kolejne elementy.
Na koniec obrad Rady zapoznano się z wynikami prac zespołów zadaniowych w obszarach Melaminy i Kaprolaktamu. Szczegółowo omówiono możliwe scenariusze dla funkcjonowania tych segmentów w GA ZAP. Zaprezentowano perspektywy związane z możliwością pozyskiwania tańszych surowców, obniżenia kosztów logistyki oraz dalszego funkcjonowania tych wytwórni w obecnej sytuacji (instalacje w postoju). Przedstawiciele pracowników w Radzie podkreślili potrzebę ochrony pracowników tych instalacji w czasie postoju. Jeśli produkcja z czasem zostanie przywrócona, a dobrych i doświadczonych ludzi bardzo trudno będzie odzyskać.
Piotr Kruk
Przedstawiciel Załogi w RN