07.2006 - Z prac Rady Nadzorczej
Dodane przez bosman dnia 29.07.2006 17:34:09
W cieniu mundialu, który niew±tpliwie skupia³ uwagê rzeszy kibiców, w tym te¿ - jak s±dzê - pracowników
naszych zak³adów nie wy³±czaj±c z tego grona cz³onków Rady Nadzorczej, rada wyznaczy³a sobie kolejne spotkania.
Pierwsze z nich odby³o siê 8 czerwca w Pu³awach, natomiast drugie 22 czerwca w Warszawie -zaraz po Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy, w którym - zgodnie z przyjêtymi przez radê zasadami korporacyjnymi - wszyscy jej cz³onkowie winni uczestniczyæ. Wspominam o tych posiedzeniach ³±cznie, gdy¿ tematyka obu posiedzeñ pokrywa³a siê
a dotyczy³a g³ównie trzech tematów. Ponownie zajmowali¶my siê raportem „Bilans otwarcia”, przygotowanym przez firmê Ernst & Young. Analizowali¶my dzia³ania dotycz±ce przygotowañ do rozpoczêcia nowej kadencji przez zarz±d oraz
rozpatrywali¶my kolejne wnioski inwestycyjne.
W ramach pierwszego z tematów, po zapoznaniu siê z kolejnymi materia³ami firmy Ernst & Young, rada zwróci³a siê do zarz±du o przedstawienie stanowiska wobec kwestii w nich zawartych wraz z propozycjami rozwi±zañ przeciwdzia³ania niekorzystnym zjawiskom zidentyfikowanym w raporcie. W czê¶ci obrad pierwszego posiedzenia uczestniczyli tak¿e przedstawiciele firmy sporz±dzaj±cej raport, którzy omawiali szczegó³owiej wybrane zagadnienia, dotycz±ce istotniejszych tematów poruszanych w raporcie. Czê¶æ zagadnieñ budz±cych wiêcej kontrowersji, na pro¶bê
rady zosta³o przeanalizowanych przez firmê Ernst & Young bardziej szczegó³owo i przedstawiono je na drugim posiedzeniu.
Z uwagi, i¿ raport nadal posiada klauzulê „zastrze¿one”, nie mogê wprost odnosiæ siê do jego zawarto¶ci. Warto jednak podkresliæ, i¿ materia³ ten przede wszystkim opisuje stan spó³ki na dzien 5 kwietnia br., istniej±c± organizacjê i procedury a tak¿e identyfikuje szereg istotnych zagro¿eñ i nieprawid³owo¶ci w obszarach dzia³alno¶ci spó³ki. Ze stanowiskiem zarz±du, rada mia³a okazjê zapoznaæ siê na drugim posiedzeniu 22 czerwca. Wykorzystuj±c fakt, i¿ stanowisko zarz±du nie posiada tzw. klauzul a z drugiej strony maj±c na uwadze dobro spó³ki, przybli¿ê czytelnikom niektóre tylko sprawy w nim zawarte i to bardzo pobie¿nie maj±c nadziejê, ¿e przy okazji wdra¿ania dzia³añ poprawiajacych stan rzeczy, zarz±d zdecyduje siê szerzej informowac o nich spo³eczno¶æ zak³adow±. Niemniej my¶lê, ¿e to co zdecydowa³em siê opisaæ, pozwoli po czê¶ci zrozumieæ nam wagê raportu „Bilans otwarcia”. Identyfikuj±c poszczególne kwestie Zarz±d stara³ siê jednocze¶nie wskazaæ mo¿liwe rozwi±zania i kroki podjête na bie¿±co w najpilniejszych sprawach. Wsród najwa¿niejszych kwestii wymienia siê brak kompleksowej strategii spó³ki, s³ab± komunikacjê
i wspó³dzia³anie pomiêdzy poszczególnymi pionami, skutkuj±ce brakiem kontroli i koordynacji dzia³añ, brak przejrzystych procedur w istotnych obszarach dzia³alno¶ci a przede wszystkim w obszarze realizacji inwestycji, przetargów i zakupów. Kolejne mankamenty to brak regu³ przy udzielaniu pe³nomocnictw, zarz±dzaniu kapita³owym aktywami w spó³kach m.in. BBM a tak¿e kwestie wyznaczania przedstawicieli ZAP do w³adz spó³ek.
Kolejn± grup± tematów jest wspó³praca z kilkoma firmami z dok³adniejsz± analiz± kilku z nich, wsród nich:
Technochimserwis - spó³ka, dla której przerabiali¶my us³ugowo amoniak, czy te¿ opisywana na ³amach prasy
firma TRANS-PAP, która zajmowa³a siê wywozem popio³ów dymnicowych z zak³adowej elektrociep³owni na teren gminy Janowiec. Wspó³praca z tymi firmami nacechowana by³a wieloma nieprawid³o¶ciami. Oczywi¶cie nie wymieni³em tutaj wszystkich spraw wynikaj±cych ze stanowiska zarz±du, ale we wszystkich tych sprawach zosta³y podane sposoby rozwi±zania tych zagadnieñ. Nie chcia³bym by czytelnik odniós³ wra¿enie, ¿e obraz firmy jest jednoznacznie z³y.
Raport mia³ za zadanie zidentyfikowanie s³abo¶ci tak, by mo¿na by³o poprawiæ wskazane mankamenty. Jednocze¶nie pokaza³ kilka niepokoj±cych zjawisk, które wymaga³y natychmiastowych decyzji, w tym personalnych.
Tym niemniej nadal mo¿emy uwa¿aæ siê za firmê siln±, posiadaj±c± ugruntowan± pozycjê w bran¿y chemicznej
a jednocze¶nie próbuj±c± doskonaliæ swoj± organizacjê i procedury.
Kolejnym ze wspomnianych tematów by³y przygotowania do rozpoczêcia nowej kadencji zarz±du. W tej kwestii rada coraz wyra¼niej sk³ania siê do rozwi±zañ pozwalaj±cych zachowaæ ci±g³o¶æ zarz±dzania firm± poprzez odej¶cie od koncepcji wspólnej kadencji zarz±du. Potrzebna jest nam jeszcze opinia ministerstwa, czy takie rozwi±zanie bêdzie mo¿liwe.
W kwestii terminów wszystko wskazuje na to, ¿e rada ZAP bêdzie mia³a pracowity wrzesieñ. Ostatni± spraw±,
jak± zajmowa³a siê rada, by³y kierowane do niej wnioski inwestycyjne. Cieszy fakt, i¿ zak³ady zaczynaj± realizacjê projektów inwestycyjnych, na realizacjê których, po czê¶ci, siêgnê³y po ¶rodki z gie³dy. Ale jak ju¿ wspomnia³em i w obszarze realizacji inwestycji istnieje potrzeba wprowadzenia wielu zmian. Znamiennym przyk³adem jest realizacja inwestycji MRU, a szczególnie jej koszty, które zwiêkszy³y siê w sposób stawiaj±cy pod znakiem zapytania sens ca³ej
inwestycji, dodatkowo stawiaj±c pod scian± radê nadzorcz± przy podejmowaniu decyzji o jej dalszym finansowaniu. Z tego te¿ powodu, podejmuj±c decyzje w sprawie kolejnych wniosków inwestycyjnych, rada kierowa³a siê ponadstandardow± staranno¶ci± i odes³a³a kolejny z nich do bardziej szczegó³owego opracowania. Jak widaæ, jest nadal sporo pracy dla nowego zarz±du.
Poza wspomnianymi posiedzeniami cz³onkowie Rady Nadzorczej uczestniczyli w niedawnych uroczysto¶ciach jubileuszu 45-lecia powstania naszych zak³adów, po³±czonych ze 100-leciem nadania Pu³awom praw miejskich, tj. we mszy ¶wiêtej na placu przed Urzêdem Miasta, a tak¿e w otwarciu wspomnianej instalacji MRU i w uroczystej sesji Rady Miasta.
Osobi¶cie mia³em te¿ okazjê uczestniczyæ w uroczysto¶ci wrêczenia ZAP wyró¿nieñ w rankingu najlepszych firm
Lubelszczyzny, zorganizowanej przez Dziennik Wschodni. Z uwagi na sezon urlopowy, kolejne posiedzenie Rada wyznaczy³a sobie na 4 sierpnia br.

 
Zbigniew Tkaczyk