29.04.2024 06:47
Burza Mózgów – podsumowanie I spotkania
 
Burza Mózgów – podsumowanie I spotkania



Z inicjatywy Zarządu zastało zaplanowane spotkanie w ramach techniki Burza Mózgów. Zaproszenie na spotkanie zostało rozesłane do wszystkich drogą elektroniczną przez Biuro Personalne. W spotkaniu wzięło udział 31 osób. Zarząd firmy bardzo dziękuje wszystkim uczestnikom za spotkanie i przeprowadzoną dyskusję. W ramach dyskusji powstało wiele śmiałych pomysłów. Pomysłom uczestnicy w fazie 2 przypisali punkty, których suma zestawiła niżej zaprezentowane rankingi. Rankingi zostaną poddane dyskusji na następnym spotkaniu, które zostanie ogłoszone z odpowiednim wyprzedzeniem. Na najbliższym spotkaniu zostaną wykreowane grupy robocze (z obecnych i nowych uczestników), które zajmą się opracowaniem szczegółów wdrożenia pomysłów. Będzie również szansa doprecyzowania pomysłów oraz zgłoszenia nowych.



Przebieg dyskusji



Spotkanie zostało podzielone na dwie fazy:



1 – generowanie pomysłów do postawionych pytań / tematów.

2 – przypisanie zgłoszonym pomysłom punktów zgodnie z poniższymi kryteriami.

Im więcej tym lepiej.



Pomysł

Koszt wdrożenia

(1 wysoki– 5 niski)

Możliwości techniczne

(1 skomplikowane – 5 łatwe)

Czas

(1 długi – 5 krótki)

Efekt

(1 mały – 5 duży)













Pytanie zapraszające na dyskusję zostało sformułowane w sposób prowokujący do myślenia.



1/ Czy ZAP powinny produkować traktory?



Dyskusja została poszerzona o dwa kluczowe kolejne tematy – pytania, celowo niezdradzane wcześniej, aby każdy z uczestników mógł bez przygotowania, na równych zasadach i bez obciążenia generować pomysły:



2/ Jak ZAP powinny prowadzić sprawny proces informacyjny w firmie?

3/ Co ZAP powinny robić aby szybko się rozwijać?

Reguły dyskusji w konwencji Burza Mózgów są bardzo ściśle określone1. Podstawowe zasady sobotniego spotkania to:

1/ interesuje nas tylko liczba pomysłów (nie rozważamy jakości zgłaszanych pomysłów)

2/ brak krytyki – nie oceniamy innych, nie oceniamy nawet samych siebie

3/ każdy może rozwinąć pomysł innego uczestnika

4/ interesują nas rozwiązania niekonwencjonalne (brak logiki nie jest problemem, brak znajomości na jakimś zagadnieniu jest pozytywne, ponieważ nie ogranicza syndromem profesjonalisty)





Czy ZAP powinny produkować traktory?



Lp.

Pomysły – wszystkie

Suma pkt.

1

Lepiej produkować czołgi, są bardziej wartościowe, wyższe marże

7

2

Warto produkować traktory, jest to rozszerzenia oferty do nawozów

5

3

Produkcja siewników, opryskiwaczy do RSM, wsparcie techniczne dla rolników

11

4

ZAP powinny produkować samoloty – awionetki do oprysków

4

5

Jeśli traktory, to warto rozpocząć od podzespołów – seryjna produkcja

4

6

ZAP powinny rozszerzyć paletę o osprzęt rolniczy

4

7

ZAP powinny zakupić tabor traktorów przed produkcją, rozpocząć ich wypożyczanie dla rolników – będzie to dodatkowa oferta ZAP

11

8

Jest pomysł, aby kupić - przejąć fabrykę traktorów

7

9

Warto rozważyć czy nie wejść w bardziej zaawansowane maszyny – kombajny

8

10

Pomysł produkcji traktorów – może ktoś dla nas to wykona, ale zabawkowych i to będzie nasz firmowy znak – gadżet dla naszych klientów – rolników (mali chłopcy lubią zabawki np. trktorki – jeśli to będzie powodować, że tata rolnik kupi nawozy z Puław ponieważ chce dostać gadżet – zabawkę dla synka to warto)

18









Jak ZAP powinny prowadzić sprawny proces informacyjny w firmie?



Lp.

Pomysły – wszystkie

Suma pkt.

1

Telebim na każdej bramie do fabryki

13

2

Tygodniowy prospekt informacyjny wysyłany drogą elektroniczną

18

3

Wdrożenie systemy tle-video w ZAP

13

4

Elektroniczny obieg dokumentów

13

5

Zastąpienie MAXa nowym systemem (SAP)

10

6

Uruchomienie forum z możliwością zadania pytań i dyskusją

20

7

Opracowanie instrukcji o systemie informacyjnym w ZAP – aby każdy wiedział gdzie, jak często, zakres informacji dostępny, etc.. koordynacja nośników info.

18

8

Dostęp do stron Internetowych www (forum firmowe) nawet w domu za pomocą hasła

20

9

Wyznaczenie centralnego miejsca i urządzenie – coś w rodzaju cafe-INTRANET

15

10

Skrzynka dostępna dla wszystkich – „rzuć swój pomysł”

20

11

Wykorzystanie drugiej strony naszych przepustek do wpisania tam naszych wartości – np. nowa Misja firmy, – która już jest na stronach www.zapulawy.pl

20

12

Przeprowadzenie ankiety wśród pracowników ZAP – zadać pytanie, – co tworzy wartość naszej firmy

20

13

Rozbudować treść komunikatów naszego radiowęzła

20

14

Połączyć on-line puławskie emki z radiowęzłem

8

15

Lepiej wykorzystać lokalne media

16

16

Kierowcy MZK będą puszczać komunikaty z informacjami o ZAP

14

17

Wyświetlanie na spec. ekranach w emce info. o ZAP – „co nowego w ZAP”

18

18

Nowa misja firmy musi pojawić się w głównych miejscach w firmie – widoczne

20

19

Używanie niekonwencjonalnych pomysłów do dystrybucji wiedzy o ZAP, np. krótkie animacje.

17





Co ZAP powinny robić aby szybko się rozwijać?



Lp.

Pomysły – wszystkie

Suma pkt.

1

Usprawnić proces decyzyjny

20

2

Kupić wiedzę – kupić ludzi, kupić firmy (kupić dobrych fachowców np. z Ukrainy)

13

3

Organizowanie systematycznie luźnych spotkań do dyskusji

20

4

Organizowanie szerokich spotkań do dyskusji już konkretnych pomysłów

20

5

Kaskadowanie burzy mózgów do wydziałów, działów, zespołów, etc.. Metodę można stosować doraźnie wszędzie

20

6

W związku z idącą organizacją mistrzostw Europy 2012 kupić / przejąć firmę produkującą tworzywa sztuczne – boom budowlany

15

7

Zorganizować pod patronatem ZAP imprezę dla przemysłu rolniczego (nawozy- maszyny-technologie uprawy, etc..)

16

8

Organizacja imprezy międzynarodowej sektora chemicznego pt. Wschód-Zachód

14

9

Organizować wymianę kadry pomiędzy firmami (np. ZAP – BASF)

16

10

Rozwijać biotechnologię w ZAP, (witaminy, proteiny, modyfikowane nasiona)

12

11

Rozwój funkcji tradingu – kupić / sprzedać = zarobić

15

12

Zdecydowanie podnieść poziom znajomości języków obcych w ZAP

18

13

Stworzyć forum dyskusyjne dla naszych klientów – miejsce gdzie mogą przesłać opinie, uwagi, etc.

20

14

Wsparcie dla klientów w postaci organizacji ubezpieczenia, możliwości sprawdzenia salda, etc.

18

15

Częstsze stosowanie metody pt. benchmarking w naszej działalności, (czyli stosujemy najlepsze praktyki znane już na świecie, „nie wywarzać drzwi, które są już otwarte”)

18

16

Opracować system stypendialny dla młodych – zdolnych uczniów, studentów

18

17

Zaproszenie do pisani prac dyplomowych, przewodów doktorskich, habilitacji na tematy, problemy funkcjonujące w ZAP

19

18

Stypendia dla rodzin rolniczych w ramach podpisanej umowy dot. kupna naszych produktów

17

19

Tona żywca i kwintal pszenicy od rolników na Dzień Chemika

19

20

Opracowanie konkursu ogólnopolskiego dot. tematów zgłaszanych przez ZAP (pomysł za staż lub zaproszenie naukowców – damy grant na badania)

20

21

Wsparcie finansowe w szkoleniu pracowników

14

22

Prace nad nowymi technologiami

12

23

Stworzenie platformy do krzewienia wiedzy o branży chemicznej - „przyjazna dla ludzi”

8

24

Organizacja spotkań poza godzinami pracy, ale nie w weekendy

20

25

Rozszerzenie oferty nawozowej ZAP o NPK (nawozy wieloskładnikowe), nawozy wieloskładnikowe – płynne z Mg, S, etc..

16

26

Polimeryzacja kaprolaktamu – rozważyć

18

27

Dalsze przetwórstwo produktów ZAP

20

28

Produkcja wody mineralnej, przejęcia ujęć wody

18

29

Szklarnie – wykorzystanie ciepła odpadowego

18

30

Większa promocja i reklama firmy (firma sukcesu)

17

31

Produkcja nowych produktów - modyfikowane polimery

14

32

Lepsze zagospodarowanie dwutlenku węgla, (CO2)

15





Podsumowanie



Spotkanie, które odbyło się 25 maja 2007 o godz. 11:00 otworzyło nową formę komunikacji i dyskusji w naszej firmie. Forma ta będzie kontynuowana i rozwijana nie tylko na szerokim forum całej firmy, ale i na naszych wydziałach, w działach i zespołach. Jest to ważna dyskusja, która jest nakierowana na konkretne problemy i w trakcie, której szuka się pomysłów do zastosowania w naszej firmie. Dyskusja ta nie jest skrępowana formalizmem, hierarchią czy innymi elementami ograniczającymi myślenie. Niektóre zgłoszone pomysły już kiedyś słyszeliśmy, niektóre są zdecydowanie śmiałe, niektóre zbyt śmiałe, ale niektóre są bardzo ciekawe i często nie wymagają dużych nakładów.

Niesamowity jest fakt, iż grupa dyskusyjna dosyć szeroko podjęła temat wiedzy i ludzi w ZAP. Wynikać z tego może potrzeba szczególnej troski o najlepsze kompetencje w firmie, dalsze kształcenie, jak i pozyskiwanie nowych źródeł wiedzy.

Kolejne spotkanie odbędzie się już wkrótce. W trakcie II spotkania podejmiemy dyskusję nad najlepszymi propozycjami i wyciągniemy nowe wnioski na przyszłość.





1 Burza mózgów – technika wywodząca się z psychologii społecznej, która ma na celu doskonalenie decyzji grupowych. Za twórcę burzy mózgów uznawany jest Alex Osborn, który bardzo wcześnie rozpoczął karierę menedżera i już w wieku 19 lat objął stanowisko wicedyrektora jednej z największych w świecie agencji reklamowych. Burzę mózgów opracował w połowie lat trzydziestych naszego stulecia. Uważał, że pomysły ludzi niezwiązanych z daną dziedziną, której dotyczy problem, stwarzają podwaliny niekonwencjonalnych rozwiązań. Burza mózgów jest również formą dyskusji dydaktycznej. Zalicza się ją wówczas do metod aktywizujących, która stanowi podgrupę metod problemowych. Metoda ta znana jest także pod nazwami "giełda pomysłów" lub "fabryka pomysłów". Angażuje wszystkich, każdemu dając możliwość nieskrępowanej wypowiedzi. Jest to metoda, która polega na możliwości szybkiego zgromadzenia wielu hipotez rozwiązania postawionego problemu w krótkim czasie. Jest doskonałą okazją do poznania się. Burza mózgów jest jedną z tzw. metod heurystycznych. Są to metody twórczego rozwią­zywania problemów. Charakteryzuje je wykorzystanie intuicji do rozwiązywania problemów oraz praca zespo­łowa. Metoda ta jest bardzo przydatna w szukaniu rozwiązań dla problemów powstających np. przy wdrażaniu nowych systemów zarządzania. Najważniejszą zasadą burzy jest właśnie unikanie krytycznej oceny podczas opra­cowywania nowych pomysłów. Krytyka taka ma nastąpić w dalszym okresie, w czasie sesji oceniającej. Należy, więc unikać zwrotów torpedujących, krytykujących pomysł i jego twórcę, podważających ich sens, a to, dlatego, aby nie unikano propozycji śmiałych, podważających stereotypy. Jeśli takie zwroty się pojawiają, prowadzący burzę mózgów ma obowiązek zwrócić uwagę osobom ich urywającym.

Komentarze
#1 | dziadek dnia 01.06.2007 20:46:25
heh, o cieple, które marnuje się w zap to mówiłem już kilkanaście lat temu...[nonie]
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Nawigacja
· Strona Główna
· Artykuły
· Nowinki
· FORUM
· Linki
· GALERIA
· Facebook
· Wypłata udziałów Chemia-Puławy
· Szukaj
· Kontakt
· CHLEWIK
Reklama
OZZZPRC

ZZPRC KWB

TKKF

Przyjazna Łapa

Facebook FZZ

UKS Badminton Puławy

Statystyki reklamowe
Jesteśmy zrzeszeni




SPAM STOP
Wygenerowano w sekund: 0.14 30,344,290 unikalnych wizyt