Burza Mózgów – podsumowanie I spotkania
Z inicjatywy Zarządu zastało zaplanowane spotkanie w ramach techniki Burza Mózgów. Zaproszenie na spotkanie zostało rozesłane do wszystkich drogą elektroniczną przez Biuro Personalne. W spotkaniu wzięło udział 31 osób. Zarząd firmy bardzo dziękuje wszystkim uczestnikom za spotkanie i przeprowadzoną dyskusję. W ramach dyskusji powstało wiele śmiałych pomysłów. Pomysłom uczestnicy w fazie 2 przypisali punkty, których suma zestawiła niżej zaprezentowane rankingi. Rankingi zostaną poddane dyskusji na następnym spotkaniu, które zostanie ogłoszone z odpowiednim wyprzedzeniem. Na najbliższym spotkaniu zostaną wykreowane grupy robocze (z obecnych i nowych uczestników), które zajmą się opracowaniem szczegółów wdrożenia pomysłów. Będzie również szansa doprecyzowania pomysłów oraz zgłoszenia nowych.
Przebieg dyskusji
Spotkanie zostało podzielone na dwie fazy:
1 – generowanie pomysłów do postawionych pytań / tematów.
2 – przypisanie zgłoszonym pomysłom punktów zgodnie z poniższymi kryteriami.
Im więcej tym lepiej.
Pomysł
| Koszt wdrożenia
(1 wysoki– 5 niski)
| Możliwości techniczne
(1 skomplikowane – 5 łatwe)
| Czas
(1 długi – 5 krótki)
| Efekt
(1 mały – 5 duży)
|
|
|
|
|
|
Pytanie zapraszające na dyskusję zostało sformułowane w sposób prowokujący do myślenia.
1/ Czy ZAP powinny produkować traktory?
Dyskusja została poszerzona o dwa kluczowe kolejne tematy – pytania, celowo niezdradzane wcześniej, aby każdy z uczestników mógł bez przygotowania, na równych zasadach i bez obciążenia generować pomysły:
2/ Jak ZAP powinny prowadzić sprawny proces informacyjny w firmie?
3/ Co ZAP powinny robić aby szybko się rozwijać?
Reguły dyskusji w konwencji Burza Mózgów są bardzo ściśle określone1. Podstawowe zasady sobotniego spotkania to:
1/ interesuje nas tylko liczba pomysłów (nie rozważamy jakości zgłaszanych pomysłów)
2/ brak krytyki – nie oceniamy innych, nie oceniamy nawet samych siebie
3/ każdy może rozwinąć pomysł innego uczestnika
4/ interesują nas rozwiązania niekonwencjonalne (brak logiki nie jest problemem, brak znajomości na jakimś zagadnieniu jest pozytywne, ponieważ nie ogranicza syndromem profesjonalisty)
Czy ZAP powinny produkować traktory?
| Lp.
| Pomysły – wszystkie
| Suma pkt.
| 1
| Lepiej produkować czołgi, są bardziej wartościowe, wyższe marże
| 7
| 2
| Warto produkować traktory, jest to rozszerzenia oferty do nawozów
| 5
| 3
| Produkcja siewników, opryskiwaczy do RSM, wsparcie techniczne dla rolników
| 11
| 4
| ZAP powinny produkować samoloty – awionetki do oprysków
| 4
| 5
| Jeśli traktory, to warto rozpocząć od podzespołów – seryjna produkcja
| 4
| 6
| ZAP powinny rozszerzyć paletę o osprzęt rolniczy
| 4
| 7
| ZAP powinny zakupić tabor traktorów przed produkcją, rozpocząć ich wypożyczanie dla rolników – będzie to dodatkowa oferta ZAP
| 11
| 8
| Jest pomysł, aby kupić - przejąć fabrykę traktorów
| 7
| 9
| Warto rozważyć czy nie wejść w bardziej zaawansowane maszyny – kombajny
| 8
| 10
| Pomysł produkcji traktorów – może ktoś dla nas to wykona, ale zabawkowych i to będzie nasz firmowy znak – gadżet dla naszych klientów – rolników (mali chłopcy lubią zabawki np. trktorki – jeśli to będzie powodować, że tata rolnik kupi nawozy z Puław ponieważ chce dostać gadżet – zabawkę dla synka to warto)
| 18
|
Jak ZAP powinny prowadzić sprawny proces informacyjny w firmie?
| Lp.
| Pomysły – wszystkie
| Suma pkt.
| 1
| Telebim na każdej bramie do fabryki
| 13
| 2
| Tygodniowy prospekt informacyjny wysyłany drogą elektroniczną
| 18
| 3
| Wdrożenie systemy tle-video w ZAP
| 13
| 4
| Elektroniczny obieg dokumentów
| 13
| 5
| Zastąpienie MAXa nowym systemem (SAP)
| 10
| 6
| Uruchomienie forum z możliwością zadania pytań i dyskusją
| 20
| 7
| Opracowanie instrukcji o systemie informacyjnym w ZAP – aby każdy wiedział gdzie, jak często, zakres informacji dostępny, etc.. koordynacja nośników info.
| 18
| 8
| Dostęp do stron Internetowych www (forum firmowe) nawet w domu za pomocą hasła
| 20
| 9
| Wyznaczenie centralnego miejsca i urządzenie – coś w rodzaju cafe-INTRANET
| 15
| 10
| Skrzynka dostępna dla wszystkich – „rzuć swój pomysł”
| 20
| 11
| Wykorzystanie drugiej strony naszych przepustek do wpisania tam naszych wartości – np. nowa Misja firmy, – która już jest na stronach www.zapulawy.pl
| 20
| 12
| Przeprowadzenie ankiety wśród pracowników ZAP – zadać pytanie, – co tworzy wartość naszej firmy
| 20
| 13
| Rozbudować treść komunikatów naszego radiowęzła
| 20
| 14
| Połączyć on-line puławskie emki z radiowęzłem
| 8
| 15
| Lepiej wykorzystać lokalne media
| 16
| 16
| Kierowcy MZK będą puszczać komunikaty z informacjami o ZAP
| 14
| 17
| Wyświetlanie na spec. ekranach w emce info. o ZAP – „co nowego w ZAP”
| 18
| 18
| Nowa misja firmy musi pojawić się w głównych miejscach w firmie – widoczne
| 20
| 19
| Używanie niekonwencjonalnych pomysłów do dystrybucji wiedzy o ZAP, np. krótkie animacje.
| 17
|
Co ZAP powinny robić aby szybko się rozwijać?
| Lp.
| Pomysły – wszystkie
| Suma pkt.
| 1
| Usprawnić proces decyzyjny
| 20
| 2
| Kupić wiedzę – kupić ludzi, kupić firmy (kupić dobrych fachowców np. z Ukrainy)
| 13
| 3
| Organizowanie systematycznie luźnych spotkań do dyskusji
| 20
| 4
| Organizowanie szerokich spotkań do dyskusji już konkretnych pomysłów
| 20
| 5
| Kaskadowanie burzy mózgów do wydziałów, działów, zespołów, etc.. Metodę można stosować doraźnie wszędzie
| 20
| 6
| W związku z idącą organizacją mistrzostw Europy 2012 kupić / przejąć firmę produkującą tworzywa sztuczne – boom budowlany
| 15
| 7
| Zorganizować pod patronatem ZAP imprezę dla przemysłu rolniczego (nawozy- maszyny-technologie uprawy, etc..)
| 16
| 8
| Organizacja imprezy międzynarodowej sektora chemicznego pt. Wschód-Zachód
| 14
| 9
| Organizować wymianę kadry pomiędzy firmami (np. ZAP – BASF)
| 16
| 10
| Rozwijać biotechnologię w ZAP, (witaminy, proteiny, modyfikowane nasiona)
| 12
| 11
| Rozwój funkcji tradingu – kupić / sprzedać = zarobić
| 15
| 12
| Zdecydowanie podnieść poziom znajomości języków obcych w ZAP
| 18
| 13
| Stworzyć forum dyskusyjne dla naszych klientów – miejsce gdzie mogą przesłać opinie, uwagi, etc.
| 20
| 14
| Wsparcie dla klientów w postaci organizacji ubezpieczenia, możliwości sprawdzenia salda, etc.
| 18
| 15
| Częstsze stosowanie metody pt. benchmarking w naszej działalności, (czyli stosujemy najlepsze praktyki znane już na świecie, „nie wywarzać drzwi, które są już otwarte”)
| 18
| 16
| Opracować system stypendialny dla młodych – zdolnych uczniów, studentów
| 18
| 17
| Zaproszenie do pisani prac dyplomowych, przewodów doktorskich, habilitacji na tematy, problemy funkcjonujące w ZAP
| 19
| 18
| Stypendia dla rodzin rolniczych w ramach podpisanej umowy dot. kupna naszych produktów
| 17
| 19
| Tona żywca i kwintal pszenicy od rolników na Dzień Chemika
| 19
| 20
| Opracowanie konkursu ogólnopolskiego dot. tematów zgłaszanych przez ZAP (pomysł za staż lub zaproszenie naukowców – damy grant na badania)
| 20
| 21
| Wsparcie finansowe w szkoleniu pracowników
| 14
| 22
| Prace nad nowymi technologiami
| 12
| 23
| Stworzenie platformy do krzewienia wiedzy o branży chemicznej - „przyjazna dla ludzi”
| 8
| 24
| Organizacja spotkań poza godzinami pracy, ale nie w weekendy
| 20
| 25
| Rozszerzenie oferty nawozowej ZAP o NPK (nawozy wieloskładnikowe), nawozy wieloskładnikowe – płynne z Mg, S, etc..
| 16
| 26
| Polimeryzacja kaprolaktamu – rozważyć
| 18
| 27
| Dalsze przetwórstwo produktów ZAP
| 20
| 28
| Produkcja wody mineralnej, przejęcia ujęć wody
| 18
| 29
| Szklarnie – wykorzystanie ciepła odpadowego
| 18
| 30
| Większa promocja i reklama firmy (firma sukcesu)
| 17
| 31
| Produkcja nowych produktów - modyfikowane polimery
| 14
| 32
| Lepsze zagospodarowanie dwutlenku węgla, (CO2)
| 15
|
Podsumowanie
Spotkanie, które odbyło się 25 maja 2007 o godz. 11:00 otworzyło nową formę komunikacji i dyskusji w naszej firmie. Forma ta będzie kontynuowana i rozwijana nie tylko na szerokim forum całej firmy, ale i na naszych wydziałach, w działach i zespołach. Jest to ważna dyskusja, która jest nakierowana na konkretne problemy i w trakcie, której szuka się pomysłów do zastosowania w naszej firmie. Dyskusja ta nie jest skrępowana formalizmem, hierarchią czy innymi elementami ograniczającymi myślenie. Niektóre zgłoszone pomysły już kiedyś słyszeliśmy, niektóre są zdecydowanie śmiałe, niektóre zbyt śmiałe, ale niektóre są bardzo ciekawe i często nie wymagają dużych nakładów.
Niesamowity jest fakt, iż grupa dyskusyjna dosyć szeroko podjęła temat wiedzy i ludzi w ZAP. Wynikać z tego może potrzeba szczególnej troski o najlepsze kompetencje w firmie, dalsze kształcenie, jak i pozyskiwanie nowych źródeł wiedzy.
Kolejne spotkanie odbędzie się już wkrótce. W trakcie II spotkania podejmiemy dyskusję nad najlepszymi propozycjami i wyciągniemy nowe wnioski na przyszłość.
|