Strategia nakre¶la kolejn± fazê rozwoju naszych zak³adów.
Zdefiniowano w niej od nowa misjê przedsiêbiorstwa:
Jeste¶my firm± dzia³aj±c± w obszarze chemii. Poprzez nieustanny rozwój, poprawê i budowanie przewag konkurencyjnych, zwiêkszenie efektywno¶ci oraz doskonalenie naszej roli w zakresie zasobów ludzkich, a tak¿e kszta³towania relacji w ramach otoczenia wewnêtrznego i zewnêtrznego firmy wp³ywamy na WZROST WARTO¦CI FIRMY.
W misji tej w sposób oczywisty zdefiniowane zosta³o miejsce oraz charakter prowadzonych dzia³añ, tj. dzia³alno¶æ wytwórcza w chemii i bliskich jej obszarach, zorientowanych na potrzeby rynku. Zak³ada siê te¿ rozwój, konkurencyjno¶æ i efektywno¶æ procesów gospodarczych, natomiast g³ównym celem jest zwiêkszenie warto¶ci przedsiêbiorstwa oraz zwrot zaanga¿owanego kapita³u dla akcjonariuszy poprzez wzrost kursu akcji. Strategia opiera siê na dzia³aniach w trzech g³ównych obszarach nazwanych:
Aktywizacja aktywów, czyli:
• realizacja nowych projektów w oparciu o Pu³awski Park Przemys³owy (w tym w ramach strefy ekonomicznej) oraz spó³kê powsta³± z istniej±cych zasobów spó³ek zale¿nych,
• utworzenie Centrum Rozwoju Przemys³u Chemicznego we wspó³pracy z istniej±cymi instytutami naukowymi, maj±cego stanowiæ platformê dla rozwoju nowych technologii tak trudno osi±galnych na rynku chemicznym,
• przystosowanie firmy do systemu REACH (Registration, Evaluation, Authorisation of CHemicals, czyli rejestracja, ocena, udzielanie zezwoleñ w zakresie chemikaliów), stanowi±cego pakiet legislacyjny, zak³adaj±cy obowi±zkow± rejestracjê substancji chemicznych, ocenê dokumentacji technicznej oraz substancji, udzielanie zezwoleñ na wykorzystywanie substancji do produkcji i obrotu.
Realizacji tych celów ma s³u¿yæ m.in.: zmiana struktury organizacyjnej, program ci±g³ego usprawniania organizacji, wdro¿enie najefektywniejszych systemów zarz±dzania firm± oraz zmiana jej wizerunku.
Aktywa zewnêtrzne, czyli wykorzystanie mo¿liwo¶ci przejêcia innych firm chemicznych na rynku polskim oraz poza nim – tutaj szczegó³ów z oczywistych powodów nie mogê ujawniæ.
Rozwiniêcie produkcji poprzez:
• wyd³u¿enie ³añcuchów produktowych w oparciu o istniej±ce produkty (kapro, melamina, nawozy),
• intensyfikacjê produkcji,
• rozwój nowych produktów.
Ponadto zak³ada siê rozwój energetyki w oparciu o technologie proekologiczne.
W strategii bardzo mocno zarysowany jest aspekt spo³eczny – jego rolê podkre¶la siê zarówno w jej przygotowaniu, jak i realizacji. Intencj± zarz±du, wyra¿on± w tym dokumencie, jest przeprowadzenie ca³ego procesu komunikacji w ramach spo³eczno¶ci zak³adowej w taki sposób, by za³o¿enia i oczekiwane rezultaty, wynikaj±ce ze strategii, by³y zrozumia³e i spotka³y siê z jak najwiêkszym poparciem. I chocia¿ praktyka dowodzi jak trudno projekt prze³o¿yc na realia (przez co znajduj± pos³uch g³osy wszelkiego typu malkontentów), to problem rzetelnego informowania i wyja¶niania spraw jest przez obecne w³adze firmy zauwa¿any. Zwa¿ywszy na ostatnie deklaracje nale¿y mieæ nadziejê, ¿e zarz±d znajdzie wiêcej czasu, by czê¶ciej spotykaæ siê z za³og± i szerzej informowaæ o celach strategii oraz wdra¿aniu nowej organizacji z ni± zwi±zanej.
W mojej ocenie program rozwoju spó³ki, jakim jest de facto strategia, zas³uguje na poparcie, chocia¿by z jednego powodu – nie ma dla niego alternatywy. Nie mo¿emy tkwiæ w prze¶wiadczeniu, ¿e dobra sytuacja firmy bêdzie trwaæ wiecznie. Jednak stawiaj±c na ci±g³y rozwój i wzrost warto¶ci przedsiêbiorstwa mo¿emy liczyæ na to, i¿ nie powtórzy siê sytuacja sprzed kilku lat, kiedy to chciano nam zaaplikowaæ konsolidacjê produktow± jako lekarstwo na trudno¶ci chemii. Rozwój to szansa na miejsca pracy i godziwe zarobki. Z ocen± rezultatów powstrzymajmy siê jeszcze trochê. A najlepsz± nasz± reakcj± bêdzie aktywne w³±czenie siê w realizacjê nakre¶lonych zadañ.
Wracajac do tematyki posiedzenia rady nadzorczej warto podkre¶liæ, i¿ nasza spó³ka osi±ga wyniki lepsze od nakre¶lonych w planie rocznym. Jak zapewne wiadomo, da³o to zarz±dowi podstawê do zmiany prognoz dotycz±cych wyników koñcowych roku obrotowego – mocno w górê. Oczywiste jest, ¿e mia³a na to wp³yw efektywna praca wszystkich pracowników firmy i – co zrozumia³e – mamy prawo oczekiwaæ od zarz±du, ¿e dostrze¿e to zaanga¿owanie. Dobr± okazj± do tego mo¿e byæ Dzieñ Chemika. Zdaj±c sobie sprawê z uwarunkowañ, deklarujê poparcie dla inicjatywy w³adz naszej spó³ki w tym wzglêdzie.
Zbigniew Tkaczyk
· Napisane przez bosman
dnia 21.05.2007 14:00 ·
0 komentarzy ·
2089 czytaÅ„ ·