Burza Mózgów – podsumowanie I spotkania
Z inicjatywy Zarz±du zasta³o zaplanowane spotkanie w ramach techniki Burza Mózgów. Zaproszenie na spotkanie zosta³o rozes³ane do wszystkich drog± elektroniczn± przez Biuro Personalne. W spotkaniu wziê³o udzia³ 31 osób. Zarz±d firmy bardzo dziêkuje wszystkim uczestnikom za spotkanie i przeprowadzon± dyskusjê. W ramach dyskusji powsta³o wiele ¶mia³ych pomys³ów. Pomys³om uczestnicy w fazie 2 przypisali punkty, których suma zestawi³a ni¿ej zaprezentowane rankingi. Rankingi zostan± poddane dyskusji na nastêpnym spotkaniu, które zostanie og³oszone z odpowiednim wyprzedzeniem. Na najbli¿szym spotkaniu zostan± wykreowane grupy robocze (z obecnych i nowych uczestników), które zajm± siê opracowaniem szczegó³ów wdro¿enia pomys³ów. Bêdzie równie¿ szansa doprecyzowania pomys³ów oraz zg³oszenia nowych.
Przebieg dyskusji
Spotkanie zosta³o podzielone na dwie fazy:
1 – generowanie pomys³ów do postawionych pytañ / tematów.
2 – przypisanie zg³oszonym pomys³om punktów zgodnie z poni¿szymi kryteriami.
Im wiêcej tym lepiej.
Pomys³
| Koszt wdro¿enia
(1 wysoki– 5 niski)
| Mo¿liwo¶ci techniczne
(1 skomplikowane – 5 ³atwe)
| Czas
(1 d³ugi – 5 krótki)
| Efekt
(1 ma³y – 5 du¿y)
|
|
|
|
|
|
Pytanie zapraszaj±ce na dyskusjê zosta³o sformu³owane w sposób prowokuj±cy do my¶lenia.
1/ Czy ZAP powinny produkowaæ traktory?
Dyskusja zosta³a poszerzona o dwa kluczowe kolejne tematy – pytania, celowo niezdradzane wcze¶niej, aby ka¿dy z uczestników móg³ bez przygotowania, na równych zasadach i bez obci±¿enia generowaæ pomys³y:
2/ Jak ZAP powinny prowadziæ sprawny proces informacyjny w firmie?
3/ Co ZAP powinny robiæ aby szybko siê rozwijaæ?
Regu³y dyskusji w konwencji Burza Mózgów s± bardzo ¶ci¶le okre¶lone1. Podstawowe zasady sobotniego spotkania to:
1/ interesuje nas tylko liczba pomys³ów (nie rozwa¿amy jako¶ci zg³aszanych pomys³ów)
2/ brak krytyki – nie oceniamy innych, nie oceniamy nawet samych siebie
3/ ka¿dy mo¿e rozwin±æ pomys³ innego uczestnika
4/ interesuj± nas rozwi±zania niekonwencjonalne (brak logiki nie jest problemem, brak znajomo¶ci na jakim¶ zagadnieniu jest pozytywne, poniewa¿ nie ogranicza syndromem profesjonalisty)
Czy ZAP powinny produkowaæ traktory?
| Lp.
| Pomys³y – wszystkie
| Suma pkt.
| 1
| Lepiej produkowaæ czo³gi, s± bardziej warto¶ciowe, wy¿sze mar¿e
| 7
| 2
| Warto produkowaæ traktory, jest to rozszerzenia oferty do nawozów
| 5
| 3
| Produkcja siewników, opryskiwaczy do RSM, wsparcie techniczne dla rolników
| 11
| 4
| ZAP powinny produkowaæ samoloty – awionetki do oprysków
| 4
| 5
| Je¶li traktory, to warto rozpocz±æ od podzespo³ów – seryjna produkcja
| 4
| 6
| ZAP powinny rozszerzyæ paletê o osprzêt rolniczy
| 4
| 7
| ZAP powinny zakupiæ tabor traktorów przed produkcj±, rozpocz±æ ich wypo¿yczanie dla rolników – bêdzie to dodatkowa oferta ZAP
| 11
| 8
| Jest pomys³, aby kupiæ - przej±æ fabrykê traktorów
| 7
| 9
| Warto rozwa¿yæ czy nie wej¶æ w bardziej zaawansowane maszyny – kombajny
| 8
| 10
| Pomys³ produkcji traktorów – mo¿e kto¶ dla nas to wykona, ale zabawkowych i to bêdzie nasz firmowy znak – gad¿et dla naszych klientów – rolników (mali ch³opcy lubi± zabawki np. trktorki – je¶li to bêdzie powodowaæ, ¿e tata rolnik kupi nawozy z Pu³aw poniewa¿ chce dostaæ gad¿et – zabawkê dla synka to warto)
| 18
|
Jak ZAP powinny prowadziæ sprawny proces informacyjny w firmie?
| Lp.
| Pomys³y – wszystkie
| Suma pkt.
| 1
| Telebim na ka¿dej bramie do fabryki
| 13
| 2
| Tygodniowy prospekt informacyjny wysy³any drog± elektroniczn±
| 18
| 3
| Wdro¿enie systemy tle-video w ZAP
| 13
| 4
| Elektroniczny obieg dokumentów
| 13
| 5
| Zast±pienie MAXa nowym systemem (SAP)
| 10
| 6
| Uruchomienie forum z mo¿liwo¶ci± zadania pytañ i dyskusj±
| 20
| 7
| Opracowanie instrukcji o systemie informacyjnym w ZAP – aby ka¿dy wiedzia³ gdzie, jak czêsto, zakres informacji dostêpny, etc.. koordynacja no¶ników info.
| 18
| 8
| Dostêp do stron Internetowych www (forum firmowe) nawet w domu za pomoc± has³a
| 20
| 9
| Wyznaczenie centralnego miejsca i urz±dzenie – co¶ w rodzaju cafe-INTRANET
| 15
| 10
| Skrzynka dostêpna dla wszystkich – „rzuæ swój pomys³”
| 20
| 11
| Wykorzystanie drugiej strony naszych przepustek do wpisania tam naszych warto¶ci – np. nowa Misja firmy, – która ju¿ jest na stronach www.zapulawy.pl
| 20
| 12
| Przeprowadzenie ankiety w¶ród pracowników ZAP – zadaæ pytanie, – co tworzy warto¶æ naszej firmy
| 20
| 13
| Rozbudowaæ tre¶æ komunikatów naszego radiowêz³a
| 20
| 14
| Po³±czyæ on-line pu³awskie emki z radiowêz³em
| 8
| 15
| Lepiej wykorzystaæ lokalne media
| 16
| 16
| Kierowcy MZK bêd± puszczaæ komunikaty z informacjami o ZAP
| 14
| 17
| Wy¶wietlanie na spec. ekranach w emce info. o ZAP – „co nowego w ZAP”
| 18
| 18
| Nowa misja firmy musi pojawiæ siê w g³ównych miejscach w firmie – widoczne
| 20
| 19
| U¿ywanie niekonwencjonalnych pomys³ów do dystrybucji wiedzy o ZAP, np. krótkie animacje.
| 17
|
Co ZAP powinny robiæ aby szybko siê rozwijaæ?
| Lp.
| Pomys³y – wszystkie
| Suma pkt.
| 1
| Usprawniæ proces decyzyjny
| 20
| 2
| Kupiæ wiedzê – kupiæ ludzi, kupiæ firmy (kupiæ dobrych fachowców np. z Ukrainy)
| 13
| 3
| Organizowanie systematycznie lu¼nych spotkañ do dyskusji
| 20
| 4
| Organizowanie szerokich spotkañ do dyskusji ju¿ konkretnych pomys³ów
| 20
| 5
| Kaskadowanie burzy mózgów do wydzia³ów, dzia³ów, zespo³ów, etc.. Metodê mo¿na stosowaæ dora¼nie wszêdzie
| 20
| 6
| W zwi±zku z id±c± organizacj± mistrzostw Europy 2012 kupiæ / przej±æ firmê produkuj±c± tworzywa sztuczne – boom budowlany
| 15
| 7
| Zorganizowaæ pod patronatem ZAP imprezê dla przemys³u rolniczego (nawozy- maszyny-technologie uprawy, etc..)
| 16
| 8
| Organizacja imprezy miêdzynarodowej sektora chemicznego pt. Wschód-Zachód
| 14
| 9
| Organizowaæ wymianê kadry pomiêdzy firmami (np. ZAP – BASF)
| 16
| 10
| Rozwijaæ biotechnologiê w ZAP, (witaminy, proteiny, modyfikowane nasiona)
| 12
| 11
| Rozwój funkcji tradingu – kupiæ / sprzedaæ = zarobiæ
| 15
| 12
| Zdecydowanie podnie¶æ poziom znajomo¶ci jêzyków obcych w ZAP
| 18
| 13
| Stworzyæ forum dyskusyjne dla naszych klientów – miejsce gdzie mog± przes³aæ opinie, uwagi, etc.
| 20
| 14
| Wsparcie dla klientów w postaci organizacji ubezpieczenia, mo¿liwo¶ci sprawdzenia salda, etc.
| 18
| 15
| Czêstsze stosowanie metody pt. benchmarking w naszej dzia³alno¶ci, (czyli stosujemy najlepsze praktyki znane ju¿ na ¶wiecie, „nie wywarzaæ drzwi, które s± ju¿ otwarte”)
| 18
| 16
| Opracowaæ system stypendialny dla m³odych – zdolnych uczniów, studentów
| 18
| 17
| Zaproszenie do pisani prac dyplomowych, przewodów doktorskich, habilitacji na tematy, problemy funkcjonuj±ce w ZAP
| 19
| 18
| Stypendia dla rodzin rolniczych w ramach podpisanej umowy dot. kupna naszych produktów
| 17
| 19
| Tona ¿ywca i kwintal pszenicy od rolników na Dzieñ Chemika
| 19
| 20
| Opracowanie konkursu ogólnopolskiego dot. tematów zg³aszanych przez ZAP (pomys³ za sta¿ lub zaproszenie naukowców – damy grant na badania)
| 20
| 21
| Wsparcie finansowe w szkoleniu pracowników
| 14
| 22
| Prace nad nowymi technologiami
| 12
| 23
| Stworzenie platformy do krzewienia wiedzy o bran¿y chemicznej - „przyjazna dla ludzi”
| 8
| 24
| Organizacja spotkañ poza godzinami pracy, ale nie w weekendy
| 20
| 25
| Rozszerzenie oferty nawozowej ZAP o NPK (nawozy wielosk³adnikowe), nawozy wielosk³adnikowe – p³ynne z Mg, S, etc..
| 16
| 26
| Polimeryzacja kaprolaktamu – rozwa¿yæ
| 18
| 27
| Dalsze przetwórstwo produktów ZAP
| 20
| 28
| Produkcja wody mineralnej, przejêcia ujêæ wody
| 18
| 29
| Szklarnie – wykorzystanie ciep³a odpadowego
| 18
| 30
| Wiêksza promocja i reklama firmy (firma sukcesu)
| 17
| 31
| Produkcja nowych produktów - modyfikowane polimery
| 14
| 32
| Lepsze zagospodarowanie dwutlenku wêgla, (CO2)
| 15
|
Podsumowanie
Spotkanie, które odby³o siê 25 maja 2007 o godz. 11:00 otworzy³o now± formê komunikacji i dyskusji w naszej firmie. Forma ta bêdzie kontynuowana i rozwijana nie tylko na szerokim forum ca³ej firmy, ale i na naszych wydzia³ach, w dzia³ach i zespo³ach. Jest to wa¿na dyskusja, która jest nakierowana na konkretne problemy i w trakcie, której szuka siê pomys³ów do zastosowania w naszej firmie. Dyskusja ta nie jest skrêpowana formalizmem, hierarchi± czy innymi elementami ograniczaj±cymi my¶lenie. Niektóre zg³oszone pomys³y ju¿ kiedy¶ s³yszeli¶my, niektóre s± zdecydowanie ¶mia³e, niektóre zbyt ¶mia³e, ale niektóre s± bardzo ciekawe i czêsto nie wymagaj± du¿ych nak³adów.
Niesamowity jest fakt, i¿ grupa dyskusyjna dosyæ szeroko podjê³a temat wiedzy i ludzi w ZAP. Wynikaæ z tego mo¿e potrzeba szczególnej troski o najlepsze kompetencje w firmie, dalsze kszta³cenie, jak i pozyskiwanie nowych ¼róde³ wiedzy.
Kolejne spotkanie odbêdzie siê ju¿ wkrótce. W trakcie II spotkania podejmiemy dyskusjê nad najlepszymi propozycjami i wyci±gniemy nowe wnioski na przysz³o¶æ.
|