Wcze¶niej jednak Pañstwowa Inspekcja Pracy zg³osi³a kilka zastrze¿eñ do tre¶ci uk³adu. Jedno z nich, dotycz±ce konieczno¶ci wydzielenia – ze zrycza³towanego 36-procentowego dodatku za pracê w ruchu ci±g³ym – dodatku za pracê w godzinach nocnych, od pocz±tku budzi³o kontrowersje.
Wed³ug Okrêgowego Inspektora Pracy w Lublinie dodatek za pracê w nocy powinien stanowiæ odrêbny sk³adnik wynagrodzenia. Nasza organizacja zwi±zkowa stoi natomiast na stanowisku, ¿e wprowadzenie tego rodzaju modyfikacji nie jest konieczne, poniewa¿ uk³ad zbiorowy pracy mo¿e zawieraæ uregulowania korzystniejsze ni¿ Kodeks pracy. I tak: kodeks okre¶la minimalne wynagrodzenie za pracê w godzinach nocnych na poziomie 20 proc. stawki godzinowej wyliczonej z minimalnego wynagrodzenia (obecnie – 899 z³). Nasz 36-procentowy dodatek za pracê w ruchu ci±g³ym zawiera w sobie znacznie wy¿szy dodatek za pracê w porze nocnej. Niemniej jednak, ¿eby uk³ad móg³ wej¶æ w ¼ycie z dniem 1 maja br., konieczne by³o podpisanie porozumienia zmieniaj±cego jego pierwotn± tre¶æ. Przyjêty zosta³ nastêpuj±cy mechanizm: ka¿demu pracownikowi ma zostaæ indywidualnie wyliczony dodatek za pracê w nocy w wysoko¶ci wynikaj±cej z Kodeksu pracy, nastêpnie wielko¶æ ta ma byæ odjêta od 36-procentowego zrycza³towanego dodatku za pracê w ruchu ci±g³ym tak, aby na tzw. pasku mog³y byæ umieszczone dwie odrêbne kwoty dodatków. Tak wiêc generalnie pracownik nie straci nic, dojd± jedynie niepotrzebne – naszym zdaniem – operacje zwi±zane z wyliczaniem wynagrodzeñ. Jako strona uk³adu zdecydowali¶my, ¿e po zebraniu dodatkowych opinii prawnych w tym temacie, o ile potwierdz± one s³uszno¶æ naszego rozumowania, podpiszemy protokó³ dodatkowy, przywracaj±cy wcze¶niejszy zapis. Przeka¿emy go do inspekcji pracy, a je¶li ta ponownie go odrzuci, wyst±pimy do s±du. Odrêbn± kwesti± jest sposób wprowadzenia w ¿ycie zapisów nowego uk³adu, jak równie¿ przyjêcie interpretacji niekótrych zapisów budz±cych w±tpliwo¶ci. O jednej z tych w±tpliwo¶ci, dotycz±cej nabierania prawa do nagrody jubileuszowej, pisze R. Szubstarski na str. 4. Je¶li za¶ chodzi o sposób wprowadzenia uk³adu, to mo¿e siê to odbyæ na zasadzie zast±pienia z mocy prawa starych zapisów uk³adu nowymi, korzystniejszymi zapisami lub w przypadku, kiedy zapisy nowe s± mniej korzystne - wprowadzeniem ich poprzez wypowiedzenia zmieniaj±ce. Postanowienia uk³adu korzystniejsze zastêpuj± z mocy prawa uregulowania dotychczasowe z dniem wej¶cia uk³adu w ¿ycie, czyli w naszym przypadku od 1 maja 2006 r. Postanowienia uk³adu mniej korzystne nale¿y wprowadziæ w drodze wypowiedzenia pracownikowi dotychczasowych warunków umowy o pracê. Nasza organizacja zwi±zkowa stoi na stanowisku, ¿e o wyborze sposobu wprowadzenia w ¿ycie postanowieñ uk³adu powinien zadecydowaæ interes pracownika.
Tak wiêc, je¿eli nowe zapisy s± dla danego pracownika korzystniejsze ( tzn. przyk³adowo w najbli¿szym czasie otrzyma on nagrodê jubileuszow± za 15 lub 20 lat sta¿u pracy), wtedy obowi±zuj± go one od 1 maja. Zapisy o 25-, 30-leciu itd. musz± byæ wprowadzone wypowiedzeniem.
Skutek jest taki, ¿e je¿eli pracownik w ci±gu najbli¿szych miesiêcy ma otrzymaæ „jubileuszówkê" za 25- lub 30-lecie itd., to w czasie okresu wypowiedzenia dostanie je na starych zasadach. Naszym zdaniem tylko takie rozwi±zanie bêdzie zgodne z prawem.
S³awomir Wrêga
· Napisane przez bosman
dnia 02.06.2006 20:59 ·
0 komentarzy ·
2073 czytaÅ„ ·