Kolejarze na zakrêcie
czê¶æ druga
Proces odzyskiwania kontroli przez Skarb Pañstwa nad obs³ug± bocznic kolejowych w Zak³adach Azotowych „Pu³awy”, Zak³adach Chemicznych „Police” oraz Zak³adach Azotowych „Kêdzierzyn” trwa. ¦cieraj± siê interesy szeroko rozumianego Skarbu Pañstwa z prywatnym kapita³em.
Uw³aszczenie siê PRL-owskiej nomenklatury na obs³udze bocznic kolejowych w przedsiêbiorstwach chemicznych dosz³o za rz±dów SLD. W pu³awskich „Azotach” prezesem by³ wtedy Zygmunt Kwiatkowski, wiceprezesem W³odzimierz Karpiñski, a dyrektorem handlowym odpowiedzialnym za logistykê Pawe³ Jarczewski. By³a to ta sama ekipa, która na skrajnie niekorzystnych warunkach wprowadzi³a „Pu³awy” do Grupy Azoty i o ma³o nie uzale¿ni³a zak³adowej energetyki od rosyjskiego gazu.
Na prze³omie 2004 i 2005 roku opór za³ogi Zak³adu Transportu Kolejowego Zak³adów Azotowych „Pu³awy” przed przej¶ciem do Kolzapu z³amano si³± – gro¼bami zwolnieñ i pa³ami wynajêtych ochroniarzy. Jedyn± organizacj± zwi±zkow± sprzeciwiaj±c± siê do koñca z³odziejskiej prywatyzacji by³ ZZPRC. „Solidarno¶æ” zabezpieczali wówczas TW Ala i TW Tatry. Reszta by³a zbyt s³aba, ¿eby podnie¶æ g³owê.
Dzisiaj powrotowi Kolzapu pod kontrolê Skarbu Pañstwa równie¿ towarzysz± du¿e emocje. Jest to spowodowane brakiem wiedzy o przysz³o¶ci. Pracownicy nie wiedz±, czy bêd± musieli zatrudniæ siê w Koltarze, czy te¿ pozostan± w Kolzapie. Czy Kolzap w 100 proc. bêdzie w³asno¶ci± „Pu³aw”, a mo¿e Grupy Azoty albo Koltaru? Du¿y wp³yw na emocje pracowników maj± jednak dzia³ania podejmowane przez interesariuszy obecnego stanu rzeczy, w szczególno¶ci CTL-u. Straszy on pracowników Kolzapu, ¿e pod parasolem Skarbu Pañstwa bêdzie im gorzej, ¿e nie dostan± podwy¿ek, strac± sta¿owe i nagrodê na dzieñ kolejarza. Do kolaboracji ¶ci±gniêto by³ego pos³a SLD Piotra Ikonowicza. U jego boku stan±³ inny znany obroñca pracowników Andrzej Smêtek. Obaj mieszaj± i dymi±, ile mog±. Karawana jednak jedzie dalej.
S³awomir Wrêga |
Nie zapominajmy, ¿e zu¿ywamy 1 mld m3 rocznie ruskiego gazu do produkcji NH3 i straszenie jest conajmniej nie na miejscu.
Pozytywn± decyzj± jest tworzenie miejsc pracy w Polsce górnik, kolejarz, wywóz popio³u etc ale filantropia te¿ siê mo¿e dla "Pu³aw " ¼le skoñczyæ za kilka lat. Ceny wêgla ju¿ rosn±, dojd± coraz wiêksze op³aty za emisjê CO2 nie wiadomo w jakiej wysoko¶ci. A pamiêtajmy górnik nas przyci¶nie, Enea kupiwszy Po³aniec bêdzie zu¿ywaæ niemal ca³y dostêpny wêgiel z Bogdanki, Karski jak powstanie w 2019/2020 r. bêdzie wydobywa³ wêgiel koksuj±cy tylko oko³o 20-30% bêdzie wêglem energetycznym
Nie zapominajmy te¿ o tym i¿ jak powstanie 2-ga nitka gazoci±gu Nord Stream 2 szacuje siê, ¿e ceny gazu na rynku niemieckim spadn± o oko³o 8-15%
Dziwi wiêc fakt, ¿e pu³awskim azotom na pocz±tku wrze¶nia wygaszono koncesjê na obrót (import) gazem.
Trzeba dywersyfikowaæ dostawy by mieæ alternatywê ale nie mo¿na mówiæ ruski z³y.
Z Rosjanami mo¿na wspó³pracowaæ ale maj±c alternatywê -wówczas jest to dobry partner.
w kupowanym od PGNIG wolumenie jest 8 mld m3 rosyjskiego gazu.